Nowoczesne przedsiębiorstwa, które chcą przetrwać w konkurencyjnym otoczeniu i sprawnie kierować procesami biznesowymi, stosują dziś kompleksowe systemy informatyczne wspierające zarządzanie. Zadaniem tych systemów jest przede wszystkim pełna integracja wszystkich szczebli zarządzania i optymalizacja procesów biznesowych...

Data dodania: 2010-11-30

Wyświetleń: 1889

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Technologie informatyczne, czyli suport dla zarządzania przedsiębiorstwem

Dobrze spełniane klasyczne funkcje zarządzania, czyli planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie, są podstawą siły nowoczesnych przedsiębiorstw. Trzeba jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest synchronizacja wszystkich wyżej wymienionych sekwencji, oraz rzetelne i sukcesywne kontrolowanie procesów które z nich wynikają. Biorąc pod uwagę wielkość współczesnych przedsiębiorstw, liczbę zatrudnianych w nich osób, listę kontrahentów, firm współpracujących i klientów, złożoną strukturę kadr, oraz niesamowitą ilość informacji przepływających przez firmę na różnych jej poziomach, zarządzanie staje się niezwykle skomplikowanym procesem. Współczesne możliwości technologiczne i informatyczne pozwalają jednak korzystać z narzędzi, które w ogromnym stopniu ułatwiają kierowanie procesami biznesowymi. Narzędziami o których mowa, są różne systemy informatyczne, których zadaniem jest integracja wszystkich szczebli zarządzania i optymalna kontrola procesów biznesowych, zarówno wewnątrz firmy, jak i w relacjach z klientami. Właściwie trudno sobie wyobrazić dobrze prosperującą dziś firmę, która nie korzystałaby z oprogramowań informatycznych. Najważniejszym ogniwem nadzorującym pozostaje wciąż osoba menedżera, jednak systemy informatyczne, które są narzędziem w jego rękach, pozwalają na optymalne zarządzanie przedsiębiorstwem, a to jak wiadomo jest kluczem do sukcesu. Systemy informatyczne należy traktować w kategorii inwestycji, ich zakup, wdrożenie oraz utrzymanie są bardzo kosztowne, ale nie sposób z nich zrezygnować, ponieważ praca bez informatycznego wsparcia, to krok w tył w stosunku do konkurencji. Zatem odpowiedź na pytanie, czy firma, która stawia na rozwój może sobie pozwolić na oszczędności w  dziedzinie IT, jest jednoznaczna.

Jak wdrażać, kontrolować i monitorować pracę systemów informatycznych.

Współczesne przedsiębiorstwa mają dwie możliwości wdrażania i obsługi systemów informatycznych. Pierwsza, to utrzymanie infrastruktury informatycznej zasobami wewnętrznymi, poprzez szkolenie własnych pracowników w zakresie nowoczesnych technologii informacyjnych, druga, to tak zwany outsourcing IT, a więc powierzanie kompleksowej obsługi informatycznej wyspecjalizowanej firmie IT. Obserwując rynek i wzrost zainteresowania usługą jaką jest  outsourcing IT, można śmiało powiedzieć, że bardziej opłaca się podjąć współpracę z firmą zewnętrzną, która przejmie odpowiedzialność za funkcjonowanie systemów informatycznych, niż samodzielne wdrażanie i kontrolowanie ich działania. To coraz bardziej popularne rozwiązanie daje wiele wymiernych korzyści, oraz komfort polegający na tym, że systemy stają się narzędziem, za którego działanie odpowiada ktoś inny, my natomiast możemy skupić się na przedmiocie działalności firmy.

Outsourcing IT – oddelegowanie obowiązków

Aby umotywować konieczność korzystania z usług firmy zajmującej się technologiami informacyjnymi, trzeba wyszczególnić zakres obowiązków jakie można na nią oddelegować w momencie nawiązania współpracy. Otóż, pod pojęciem kompleksowej obsługi informatycznej kryje się opieka nad oprogramowaniem oraz infrastrukturą informatyczną, czyli siecią, sprzętem komputerowym, serwerami. Należy przez to rozumieć, że firma IT przejmuje pełną odpowiedzialność za działanie sprzętu i oprogramowania, które stanowią podstawowe narzędzie pracy, zatem nie można pozwolić sobie na przerwy w działaniu tychże systemów. Wyobraźmy sobie, że w dużej firmie nagle zostaje zerwana łączność pomiędzy jej pracownikami, a dostęp do ważnych informacji zostaje utracony… Taka sytuacja to bezpośrednie zagrożenie dla stabilności firmy oraz narażenie jej na utratę zaufania klientów, co przekłada się na nieodwracalne, negatywne w skutkach zmiany. Aby do nich nie dopuścić potrzebny jest stały nadzór nad systemami informatycznymi i regularne przeglądy techniczne, te właśnie obowiązki należą do zewnętrznej firmy IT, z którą decydujemy się współpracować. Nie przypadkowo mowa jest tutaj o współpracy, a nie usłudze, ponieważ specjaliści IT, którzy przyglądają się procesom w naszym przedsiębiorstwie, stale proponują zmiany i udoskonalenia systemów na których pracujemy. Widząc nasze potrzeby starają się im sprostać, dostrzegając niedoskonałości, proponują inne rozwiązania, a kiedy uważają, że pracownicy nie wykorzystują w pełni możliwości danego oprogramowania, organizują szkolenia, które mają nauczyć tego, jak zoptymalizować zarządzanie w oparciu o dostępne narzędzia. W zależności od umowy jaką podpiszemy, outsourcing IT pozwala także oddelegować takie obowiązki jak nadzór nad domenami, archiwizacja danych, czyli cały wachlarz usług informatycznych, łącznie z testowaniem najnowszych rozwiązań, które mogą przyczynić się do zwiększenia zysków naszej firmy.

Outsourcing – początki nowoczesnego zarządzania

Outsourcing jest uważany za jedną z najefektywniejszych strategii nowoczesnego zarządzania. Zjawisko to w języku angielskim nazywa się outside resource using, czyli korzystanie z zasobów zewnętrznych, jednak powszechnie używany jest skrót – outsourcing. Początkowo dotyczył on strategii zaopatrzenia przez firmy produkcyjne, które rezygnowały z wytwarzania wszystkich prefabrykantów i decydowały się na pozyskiwanie ich od innych firm produkcyjnych. Z czasem jednak outsourcing stał się określeniem właściwym dla strategii we wszystkich dziedzinach gospodarki i biznesu, zasada tej strategii jest taka sama, tyle, że dotyczy nie tylko produktów, ale także usług, na przykład tych związanych z technologiami informatycznymi. Outsourcing jest nowoczesną strategią zarządzania, która pozwala na skoncentrowanie się na głównym przedmiocie działalności przedsiębiorstwa, podczas gdy firma zewnętrzna obsługuje  obszary wspomagające ją.

Outsourcing IT skutecznie wspomaga zarządzanie

Szukając potwierdzenia dla tezy, że outsourcing przyczynia się do rozwoju firmy, powinniśmy przyjrzeć się potędze motoryzacyjnej jaką jest Ford. Jej twórca Henry Ford, jako pierwszy zastosował rozwiązanie opierające się na zasadach outsourcingu, a określił je słowami: Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.

Zatem nie ma podstaw do tego, by obawiać się rezygnacji z samodzielnej obsługi systemów informatycznych i powierzyć pracę w tym obszarze firmie zewnętrznej, podczas gdy nasze wewnętrzne zasoby mogą być skoncentrowane na najbardziej istotnych procesach, dzięki którym mamy szansę na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Systemy informatyczne i oprogramowanie, jako narzędzia zwiększające efektywność zarządzania, umożliwiają rozwój przedsiębiorstwa, należy więc dołożyć wszelkich starań, aby nadzór nad ich funkcjonowaniem powierzyć najlepszym specjalistom IT.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena