W przypadku oprogramowania antywirusowego jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii jest ich testowanie. Testy wzbudzają wiele emocji wśród użytkowników, potencjalnych przyszłych nabywców i wśród konkurujących firm antywirusowych.
Testy są bardzo istotne, ponieważ kształtują obraz całego produktu antywirusowego i innych produktów danego producenta - co przekłada się na decyzje o jego zakupie, czyli także na pieniądze.
Według cenionego czasopisma komputerowego Hakin9 testujących programy antywirusowe można podzielić na trzy główne grupy: użytkowników indywidualnych, testerów - amatorów, profesjonalnych testerów i dziennikarzy - testerów.
O wadze problemu, jakimi są testy programów typu antywirus, świadczy fakt, że coraz częściej pojawiają się one na konferencjach poświęconych bezpieczeństwu.
Na ostatnich konferencjach VirusBulletin było kilka prelekcji na temat przeprowadzania testów, ich zakresu, proponowanych rozwiązań i potencjalnych problemów. Ponieważ każda firma chce wypaść w testach jak najlepiej, wątpliwe jest wypracowanie metodyki, która zadowoli zarówno testerów, firmy antywirusowe, jak i użytkowników.
Najlepszy antywirus w testach różni się o kilka procent od konkurentów. Ze względu na problemy związane z przeprowadzaniem samych testów niezwykle trudno jest jednoznacznie uznać zwycięstwo któregokolwiek z nich. Mimo to, na wynikach testów opierają się działy marketingu i nabywcy podejmują decyzje o zakupie. Pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłości uda się stworzyć wspólnymi siłami testy, które umożliwią obiektywną ocenę jakości i bezpieczeństwo przestanie być niemierzalne.