Rozwój transportu intermodalnego
Przewozy - zarówno krajowe, jak i międzynarodowe - stoją przed szeregiem wyzwań. Konieczność przewiezienia towarów o różnych wymiarach oraz na rozmaite odległości sprawia, że sama spedycja morska czy lądowa już się nie sprawdzają. Coraz większa ilość towarów jest przewożona na takich odległościach, że tradycyjny transport z wykorzystaniem jednej gałęzi jest po prostu niemożliwy.
Dodatkowo, coraz częściej pojawiają się słowa na temat ograniczania śladu węglowego w środowisku naturalnym. Dlatego też tam, gdzie to możliwe - dochodzi do maksymalnego zmniejszenia transportu kołowego jako tego, który powoduje największe zanieczyszczenie środowiska.
Podstawowe zasady transportu intermodalnego
Transport międzynarodowy najczęściej opiera się właśnie na tej formie przewozu. Wynika to z konieczności przetransportowania towarów na znaczne odległości. Podczas gdy w jednym fragmencie najtańszy może okazać się przewóz wyrobów drogą morską, w dalszej trasie może po prostu zajść konieczność wwiezienia towarów w głąb lądu. W takiej sytuacji często idealnym rozwiązaniem jest spedycja kolejowa.
Głównym założeniem transportu intermodalnego jest brak zmiany jednostki ładunkowej, w której znajdują się przewożone towary. Wśród najpopularniejszych środków do załadunku wskazać można po prostu kontenery, które sprawdzają się zarówno podczas spedycji morskiej, jak i lądowej. Zdarza się również (w przypadku łączenia tradycyjnego transportu drogowego z kolejowym) montaż naczep samochodowych do wagonów.
Co istotne, za całość transportu (we wszystkich formach) odpowiada wyłącznie jeden spedytor. To oznacza, że tempo działania oraz powodzenie przewozu jest uzależnione tylko i wyłącznie od jego doświadczenia. Pomiędzy przewozem z użyciem poszczególnych środków transportu nie mogą nastąpić zbyt długie przerwy - bowiem w takiej sytuacji przewoźnik płaci wysokie kary. Z reguły do przeładunku wykorzystuje się zasoby ludzkie bądź nowoczesne technologie.
Czy transport intermodalny ma szansę na większy rozwój?
Zgodnie z danymi prezentowanymi przez właściwe urzędy statystyczne (w tym również informacje przekazane przez Urząd Transportu Kolejowego) - taka forma przewozu towarów znacząco zyskała na popularności w ostatnich latach. Dzieje się tak między innymi za sprawą ekonomiczności tego rozwiązania.
Jednocześnie, by przewozy intermodalne rzeczywiście były mniej kosztowne (a przy tym lepsze dla środowiska) - konieczne jest odpowiednie rozlokowanie punktów przeładunkowych. Tylko od wiedzy i doświadczenia spedytora zależy, czy i kiedy uda mu się stworzyć odpowiedni łańcuch, umożliwiający szybkie i skuteczne dostawy.
Warto pamiętać, że choć taka forma transportu wciąż się rozwija, jest stosunkowo nowa na rynku. Dlatego też niektóre rozwiązania wciąż są rozwijane oraz udoskonalane - tak, by zapewnić jak najlepsze usługi przewozowe.