E-commerce to fraza, którą w ostatnim czasie słychać na każdym kroku. Czy jednak jest ona poprawnie używana? Spradź czego dotyczy E-commerce oraz jaka jest dokładna definicja i historia tego pojęcia.

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Data dodania: 2020-05-02

Wyświetleń: 313

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Co to jest e-commerce?

Nazwa e-commerce to skrót od angielskich słów electronic commerce nazwa ta w języku polskim jest tłumaczona dosłownie jako handel elektroniczny i również powszechnie używana. E-commerce w języku polskim nazywa się również e-handlem. Pojęcie e-commerce zostało wykreowane już w 1997 roku przez IBM – amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne, będące jednym z najstarszych na świecie. Początkowo, kiedy technologia informacyjna nie była powszechnie dostępna i wykorzystywana, pod pojęciem e-commerce rozumiało się wszystkie transakcje do których zawarcia wykorzystane zostały urządzenia elektroniczne związane z tą technologią. Należały do nich m.in. telefony stacjonarne, komórkowe, faks, internet i telewizja. W dzisiejszych czasach, gdy technologie informacyjne są wszechobecne taka definicja mogłaby wprowadzać w błąd, ponieważ niemal do zawarcia każdej transakcji wykorzystywana jest technologia informacyjna.

Według polskiego Głównego Urzędu Statystycznego e-commerce są to wszystkie transakcje, które dokonane zostały przez sieci oparte o protokół IP. Produkty muszą zostać zamówione z wykorzystaniem Internetu w trybie bezpośrednim, jednak ich realizacja i płatność może przybrać dowolną postać. Z e-handlu według GUS-u wyłączone są więc transakcje zawarte przez telefon, fax a nawet e-mail. Jest to bardzo kontrowersyjne, bo na przykład wiele sklepów internetowych ma możliwość zamówienia poprzez kontakt telefoniczny. Pierwsze sklepy internetowe nie miały formularzy zamówienia, składało się je telefonicznie a potwierdzenie zamówienia otrzymywano mailowo. Bardzo nielogiczne jest traktowanie takiego zamówienia jako handel tradycyjny. Z powyższych względów dane GUS dot. rynku e-commerce są zaniżone w stosunku do innych jego definicji.

Ciężkie do zdefiniowania pojęcie e-commerce jest do dzisiaj bardzo problematyczne jeżeli chodzi o dane statystyczne związane z rynkiem e-handlu i łatwe do manipulacji przez jego interesantów. Analizując dane dot. tego rynku na wstępie niezbędna jest informacja, w jaki sposób autor badania go zdefiniował. W tej pracy jako rynek e-commerce będą rozumiane przede wszystkim każde przedsiębiorstwa, których podstawą działalności jest technologia informacyjna oraz inne podmioty, które korzystają z usług tych przedsiębiorstw – uczestnicy rynku.

Pierwsza transakcja na rynku e-commerce odbyła się 11 sierpnia 1994 był to zakup płyty CD za pośrednictwem strony internetowej i płatności online. Największą barierą dla rozwoju e-commerce dla tamtych czasów była niska dostępność Internetu. Szacuje się, że na tamten czas dostęp do Internetu miało jedynie 14 milionów osób na całym świecie. Przez najbliższe lata technologia informacyjna i rynek e-commerce bardzo dynamicznie się rozwijały. W 1996 roku obroty przedsiębiorstw prowadzących działalność w Internecie wyniosły aż 800 mln USD, rok później wzrosły aż dziesięciokrotnie osiągając 8 mld USD, w roku 1999 sięgnęły poziomu 18 mld USD. Było to oczywiście skorelowane ze wzrastającą liczbą użytkowników, która w 1996 roku wyniosła blisko 78 mld, w 1997 około 121 mld, a w 1999 aż 282 mld internautów. Liczba użytkowników internetu mimo, że dzisiaj osiągnęła blisko połowę światowej populacji – 46,1% w 2016 roku, wciąż rośnie w tempie ok. 1 % rocznie od roku 2000. Handel elektroniczny tylko na rynku B2C w 2016 roku wyniósł 1,86 trylionów USD na całym świecie, szacuje się, że jego wartość podwoi się w roku 2020.

W Polsce komercyjny dostęp do internetu jest od roku 1992, początki e-commerce zaczęły się w 1997 roku, kiedy założony został pierwszy sklep internetowy. Dzisiaj dostęp do Internetu w Polsce ma niemal każdy zainteresowany. W 2016 roku dostęp do Internetu posiadało 80,4% gospodarstw domowych i 93,7% przedsiębiorstw. Osoby nie posiadające Internetu w Polsce, jako tego przyczynę najczęściej podają brak takiej potrzeby. Zgodnie z danymi GUS ponad połowa Polaków korzysta z Internetu codziennie – 54% obywateli Polski na rok 2015. Są to bardzo dobre warunki do rozwoju handlu internetowego. Przełomowym rokiem dla polskiego Internetu był rok 1999, kiedy na rynek weszły takie firmy jak księgarnia Merlin.pl oraz Empik.pl i platforma transakcyjna Allegro.pl pozwalająca na handel między jej użytkownikami. Obecnie liczba użytkowników Allegro wynosi aż 14 milionów osób.[6]

 

[6] https://efficientsolutions.pl/

Licencja: Copyright - zastrzeżona