Największa światowa wyszukiwarka i kierujące nią algorytmy mogą wywindować pozycję strony w górę lub odwrotnie – zepchnąć ją w czeluści internetu. Z tego powodu osoby zajmujące się SEO (optymalizacją i pozycjonowaniem stron) uważnie śledzą wszystkie nowinki dotyczące algorytmów Google i ich aktualizacji.
Algorytm Google – Panda, Pingwin, Koliber, Gołąb
Algorytmy to, najkrócej rzecz ujmując, programy komputerowe zajmujące się skanowaniem wszystkich treści, które pojawiają się w internecie. W oparciu o dane zwrotne umiejscawiają daną stronę wyżej lub niżej na liście wyników wyszukiwania. Misją Google jest jak najlepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytań i intencji użytkownika, który wpisuje dane zapytania.
Gra toczy się oczywiście o to, aby strona, którą się opiekujemy, wyskakiwała jak najwyżej w wynikach organicznych, a najlepiej – w TOP 5 wyszukiwarki Google. Zwłaszcza, że wszystkie znane nam badania potwierdzają, że użytkownicy klikają tylko w pierwszych 5-6 wyników wyszukiwania, które się wyświetlą na liście i rzadko dochodzą do drugiej i dalszej strony.
Mechanizmy działania algorytmu są jawne tylko częściowo, jednak Google zawsze daje wskazówki co do kierunku, w którym powinny podążać strony, aby zostać ocenione jako wartościowe, dobre, ciekawa, a w wyniku – znaleźć się wyżej na liście wyszukiwania. Oceniając stronę Google bierze pod uwagę mnóstwo czynników. O tym, co dokładnie możecie przeczytać na ich oficjalnej stronie.
Każda zmiana/aktualizacja algorytmu dostaje swoją własną, odzwierzęcą nazwę, a te najbardziej znane to Panda, Pingwin, Gołąb i Koliber. Każdy z nich kieruje się innymi wytycznymi przy ocenie stron i każdy z nich jest mniej lub bardziej regularnie aktualizowany.
----
Panda
Aktualizacja o nazwie Panda (2011 rok) była zmianą, która znacząco podniosła jakość treści publikowanych w sieci. Panda uderzyła przede wszystkim w strony zawierające dużą ilość zduplikowanego contentu produkowane pod roboty Google. Firma obniżyła pozycję tego typu stron, a jednocześnie na zmianie zyskały mniejsze serwisy, na przykład blogi, które były bogate w atrakcyjną dla czytelników zawartość.
Od teraz premiowane miały być strony zawierające unikalne treści dobrej jakości, a nie witryny naszpikowane słowami kluczowymi. Nie przesadzę, kiedy napiszę, że Panda odmieniła oblicze SEO, a także przyczyniła się do wzrostu zatrudnienia copywriterów ;). Trend faworyzowania stron o wysokiej wartości informacyjnej, merytorycznej, bogatej w różnego rodzaju content utrzymuje się nieprzerwanie po dziś dzień. W tym artykule dowiesz się więcej na temat contentu i content marketingu.
Najważniejsze zmiany:
- obniżanie ratingu stron ze zduplikowaną treścią,
- premiowanie stron z unikalnym i wartościowym dla czytelników contentem.
----
Pingwin
Aktualizacja Pingwin funkcjonująca od 2012 roku nakierowana jest na wyłapywanie nienaturalnych linków kierujących do strony internetowej. Pingiwn to jednoznaczne wypowiedzenie wojny internetowemu spamowi, systemom wymiany linków (SWL), pozyskiwaniem odnośników ze stron niewiarygodnych i innym powszechnym działaniom związanym z manipulacją wynikami wyszukiwania. W przypadku wykrycia dysproporcji w linkach o profilu naturalnym i linkach sztucznych, Pingiwn ujemnie punktuje witrynę, a przez to spada jej widoczność i pozycja w wynikach organicznych. Tutaj poczytasz więcej o naturalności linków.
Po wprowadzeniu tego algorytmu specjaliści SEO musieli znacząco zmienić strategię swoich działań i postawić na jakość pozyskiwanych linków. Podobnie jak Panda, także Pingwin ukarał wiele witryn, które uznał za niewiarygodne (czyli w tym przypadku posiadające dużą ilość słabej jakości i nienaturalnych linków przychodzących). O naturalnym profilu linków przeczytasz między innymi tutaj.
Najważniejsze zmiany:
- karania za dużą ilość nienaturalnych linków,
- filtr nakładany na całe strony,
- premiowanie linków przychodzących ze stron o dobrej renomie.
----
Koliber
Ta aktualizacja algorytmu powszechnie uważana jest za jedną z najważniejszych, ponieważ od czasu, kiedy zaprezentowano ją w 2013 roku swym zasięgiem objęła niemal 100% zapytań. Zadaniem algorytmu Koliber jest jak najlepsze zrozumienie intencji użytkownika. Koliber tak tasuje wyniki wyszukiwania, aby odpowiedzi uwzględniały sytuację na świecie, trendy w wyszukiwaniach oraz to, co w danym momencie było intencją użytkownika. Ten algorytm Google stara się precyzyjnie zrozumieć tzw. frazy z długim ogonem (long-tail), czyli długie, kilkuwyrazowe zapytania wpisywane w okno wyszukiwarki.
Od czasu wdrożenia Kolibra same pojedyncze słowa kluczowe mają więc mniejsze znaczenie niż kontekst zapytania. Dla Webmasterów jest to jedna ze wskazówek na temat treści, które powinni zamieszczać na stronie. Treści bogatej w język naturalny, dłuższe frazy kluczowe i oferującej wyczerpującą odpowiedź na konkretne zapytanie. Warto dodać, że to właśnie Koliber odpowiada za automatyczne podliczanie działań matematycznych wpisywanych w okienko przeglądarki.
Najważniejsze zmiany:
- objęła ponad 90% wyników wyszukiwania,
- bardziej niż słowa kluczowe liczy się całe zapytanie,
- zwiększenie znaczenia fraz long-tail,
- wyniki wyszukiwania oparte o kontekst zapytania.
----
Gołąb
Algorytm Gołąb został wprowadzony, aby usprawnić wyszukania lokalne. Oznacza to zarówno lepsze wyszukiwanie konkretnych miejsc, lokalizacji itd., jak i precyzyjne podpowiedzi dotyczące znajdujących się w pobliżu obiektów. Dzięki Gołębiowi poszybowały ponadto w górę serwisy z opiniami, porównywarki lotów, hoteli, zbiory danych teleadresowych o firmach lokalnych i inne tego typu katalogi i ich zasoby.
Gołąb zmusił webmasterów do optymalizacji stron pod kątem bardzo precyzyjnych wyszukiwani lokalnych. Użytkownicy szukają miejsc i firm zawężając zapytanie już nie tylko do nazwy miejscowości, ale także do dzielnicy czy nazwy ulicy. Od czasu tych zmian na znaczeniu zyskały ponadto serwisy z opiniami (dobrze jest zatem zintegrować stronę z serwisami opinii), rozbudowane wizytówki firm w Google Moja Firma czy obecność lokalnych biznesów na Google Maps. Algorytm wprowadzono w 2014 roku.
Najważniejsze informacje:
- usprawnienie wyszukiwania lokalnego,
- wzrost pozycji serwisów z opiniami, porównywarek hoteli, punktów gastronomicznych itd.,
- wzrost znaczenia katalogów.
Algorytm Google – podsumowanie
Powyższe informacje to tylko podstawowa wiedza na temat skomplikowanego programu komputerowego, jakim jest algorytm Google. Każda większa aktualizacja algorytmu jest częściej lub rzadziej aktualizowana i zmieniana. O ile o większych zmianach firma zazwyczaj informuje na swoim oficjalnym blogu, a także ustami swoich pracowników, o tyle wiele mniejszych zmian jest wprowadzanych tylnymi drzwiami. Czasami o tym, że coś się zmieniło webmasterzy dowiadują się dopiero po kilku miesiącach.
Warto zauważyć, że od kilku lat nie było żadnej hucznej aktualizacji, a zmiany wprowadzane są bardziej na bieżąco. Obecnie nie dochodzi raczej do sytuacji, kiedy w ciągu jednego dnia wyniki wyszukiwania zmieniają się o 180 stopni. Jedno jest pewne - wiele czynników algorytmicznych wciąż pozostaje w sferze domysłów.