Moda na drewniane wiaty samochodowe przyszła do nas z zachodniej Europy. Takie wiaty wciąż ustępują w Polsce popularnością tzw. „blaszakom”, ale powstają dziś coraz częściej.
Takie wiaty garażowe bez pozwolenia na budowę mają szereg zalet, o czym nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Wraz ze stopniową poprawą poziomu życia w naszym kraju coraz bardziej zaczynamy zwracać uwagę na otaczającą nas przestrzeń. Możemy już pozwolić sobie na to, by przedmiotom, które dawniej spełniały tylko funkcję użytkową, nadawać również ciekawe kształty. Interesujący design to jednak tylko jedna z wielu zalet drewnianych wiat samochodowych. Kolejnym powodem dla którego warto wybrać tego typu zadaszenie na auto jest również... cena. W ostatecznym rozrachunku budowa drewnianego garażu okazuje się znacznie tańsza niż postawienie murowanego.
Ekologia i elegancja
Drewno to materiał ekologiczny. Jeśli tylko jest uzyskane i zabezpieczone zgodnie z zasadami dbania o środowisko, jego zastosowanie w budownictwie nie powoduje żadnej szkody dla przyrody. A jeśli nasz dom jest wykonany z drewna lub ogród pełen jest drewnianych elementów, umieszczenie w nim drewnianego garażu zapewni spójność estetyczną. Wbrew temu, co sądzi wiele osób, łaściwie pielęgnowane drewno zachowuje estetyczny wygląd przez wiele lat. To właśnie jeden z powodów, dla których warto wybrać drewniany garaż.
Jak zbudować drewniany garaż?
Zadaszenia z drewna wyróżniają się prostotą montażu. Sprawna manulanie osoba będzie w stanie dokonać takiej budowy samodzielnie. Przyjęliśmy założenie, że konstrukcja powinna przyjąć formę tzw. carportu, czyli zadaszenia z drewna z otwartymi (lub nie) ściankami. Oto, jak zbudować taki garaż w ogrodzie.
-
Przygotowanie gruntu. Zanim rozpoczniemy budowę garażu, należy odpowiednio wyrównać gruntWarto też położyć żwir w okolicy carportu, żeby grunt nie był grząski.
-
Wykopanie fundamentów. Carport opiera się na słupach Przygotujmy grunt do umieszczenia w nim słupów
- wykopmy w ziemi dołki (tyle, ile jest słupów) o zalecanych wymiarach: 1 metr głębokości i 1 metr szerokości
- wylejmy beton i pozostawmy fundamenty do wyschnięcia przez ok 2-3 dni
- WAŻNE: pamiętajmy, aby zachować ok. 8 cm odstępu między podstawą słupa a ziemią.
-
Otwory w słupach. Przygotujmy słupy do zamontowania mocowań (tzw zastrzałów). Najprościej zrobić to wywiercąc otwór (5x15 cm) na szczycie każdego słupa, choć oczywiście zależy to od wielkości zastrzału.
-
Kotwienie. Ten etap jest bardzo ważny dla późniejszej stabilności konstrukcji. Zanim jeszcze zaczniemy przytwierdzać słupy do ziemi, upewnijmy się do wymiarów kotew. Następnie postępujemy wg poniższej instrukcji:
- wbijamy kotwę w ziemię (potrzebny będzie młotek oraz kawałek drewna)
- sprawdzamy poziomicą, czy kotew została równo wbita
- kotew powinna wystawać z ziemi na ok. 15 cm
-
Montaz słupów. Jak to zrobić?
- mocujemy słup pionowo i sprawdzamy czy trzyma się w pionie
- wkręty wkładamy z dwóch przeciwległych stron
- przykręcamy łączniki na których opiera się słup
- jeszcze raz sprawdzamy czy słup stoi pionowo
- UWAGA: jeśli słup chwieje się podczas montażu, należy go zapezpieczyć, np kamieniem
-
Ułożenie płatwi. Płatwie to deski, które podtrzymują dach. Pierwszą płatew ustawiamy zawsze od frontu, przykręcając ją do słupów. Kolejne płatwie powinny być ustawione w równych odległościach, co zapewni stabilność dachu.
-
Położenie dachu. Jeśli jesteśmy pewni, że słupy stoją prosto, czas położyć dach. Pamiętajmy, że powinien on nieco wystawać poza obręb carportu, dzięki czemu będzie skutecznie chronił przed śniegiem czy deszczem. Dach musi być mocno przytwierdzony do płatwi. Do tego celu trzeba użyć śrub dodatkowo wspartych specjalnymi podkładkami.
Czas wykonania:
- 3-4 dni
Narzędzia
- poziomica
- wiertarka lub wiertarko wkrętarka
- wkręty
- łopata
- drabina
- młotek
- klucz płaski
- rękawice ochronne