Uzyskanie National Insurance Number, zwanego także międzynarodowym numerem ubezpieczenia, jest jedną z podstawowych formalności, której należy dokonać przed podjęciem zatrudnienia lub założeniem działalności w Wielkiej Brytanii.

Data dodania: 2013-07-08

Wyświetleń: 1907

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Procedura uzyskania National Insurance Number

Numer NIN umożliwia prawidłowe odprowadzanie przez pracodawcę składek emerytalnej i zdrowotnej dla pracownika. Posiadanie numeru NIN jest głównym warunkiem starania się o pomoc socjalną w Wielkiej Brytanii. NIN jest niejako naszą historią zatrudnienia, ma więc duży wpływ na płacone przez nas podatki, czy uzyskiwane zasiłki. Uprawnia również w momencie osiągnięcia wieku emerytalnego, do pobierania emerytury z tytułu zatrudnienia bądź prowadzenia działalności na terenie Wielkiej Brytanii.

By uzyskać numer ubezpieczenia NIN należy umówić się na spotkanie w biurze pośrednictwa pracy Job Centre Plus.


Do uzyskania NIN zobowiązani są ci wszyscy, którzy:

  • rozpoczęli lub maja zamiar rozpocząć prace w Wielkiej Brytanii,

  • self-employed,

  • chcą dobrowolnie płacić składkę NIN,

  • występują o benefity i pożyczki społeczne.

 

Jak wygląda proces aplikowania o NIN?

Podczas wywiadu w Job Centre Plus możemy spodziewać się następujących pytań:

  • dlaczego potrzebujesz NIN?

  • skąd pochodzisz?

  • jaka jest twoja sytuacja osobista? (np. czy jesteś w związku małżeńskim, czy twój partner pracuje? gdzie mieszkasz? itp.)

Zostaniemy także poproszeni o potwierdzenie swojej tożsamości dlatego na spotkanie należy zabrać ze sobą dokumenty, potwierdzające tożsamość i adres zamieszkania.

Dokumenty tożsamości:

  • paszport (passport) lub/i dowód osobisty (ID),

  • akt urodzenia (birth certificate),

  • akt małżeństwa (marriage certificate),

  • prawo jazdy (driving licence)

Dokumenty potwierdzające adres zamieszkania:

  • umowa najmu,

  • rachunki za gaz, prąd, wodę,

  • wyciąg z konta bankowego

Jeśli nie mamy żadnego rachunku na swoje nazwisko i mieszkamy u znajomych lub rodziny, to należy wziąć kopię umowy o mieszkanie osoby, na którą jest umowa, z landlordem oraz list napisany przez właściciela mieszkania wyjaśniający kim dla niego jesteśmy oraz potwierdzający, że mieszkamy pod wskazanym adresem. List powinien być własnoręcznie podpisany.

W przypadku samozatrudnienia powinniśmy przedstawić jeden z dokumentów:

  • faktury,

  • list od księgowego,

  • formularz Schedule D Tax.

Po kilku tygodniach listownie otrzymamy pismo z Job Centre Plus z informacją o nadaniu nr NIN oraz z samym numerem(numer NIN składa się z 9 znaków: dwie litery+sześć cyfr+litera).

Licencja: Creative Commons
0 Ocena