W Polsce w ostatnich latach najpopularniejsze są bramy przesuwne samonośne. Brama przesuwna posiada specjalny profil bramowy, w ktorym umieszczone są dwa wózki bramowe. Pozwala to na przesuwanie bramy ok. 10cm powyżej poziomu zamontowania wózków. Napęd do bram przesuwnych należy do najprostszych urządzeń wśród automatyki

Data dodania: 2013-01-25

Wyświetleń: 3558

Przedrukowań: 1

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Typowy zestaw automatyki do bramy przesuwnej posiada siłownik wraz z centralą sterującą, jedną parę fotokomórek oraz jednego lub dwa piloty. W zależności od producenta, można spotkać również odbiornik radiowy do wpięcia, jeżeli nie jest on wbudowany w centralę napędu.

Główną przyczyną awarii napędów do bram przesuwnych nie jest wcale sama automatyka, a brama. To właśnie z tego powodu najczęściej napędy odmawiają posłuszeństwa. Bardzo często bramy nie da się ręcznie otworzyć po rozsprzęgleniu napędu. Jednym z najczęstszych problemów jest zabrudzony profil bramowy. Piasek i śnieg potrafią przykleić się do wewnętrznej strony profilu bramowego, skutecznie uniemożliwiając otwarcie bramy. Czyszczenie szyny bramowej można wykonywać sprężonym powietrzem lub szczotką. Spotkałem się nawet z czyszczeniem wodą z węża ogrodowego, jednak nie polecam tej metody.

Kolejnym częstym problemem z napędami do bram przesuwnych jest za mały luz pomiędzy zębatką automatu a listwą stalową na bramie. Miejscowo luz ten jest za mały i bramą nie można sterować. Opory w ruchu bramy można sprawdzić przy rozsprzęglonym siłowniku. Można się ich pozbyć, unosząc listwę zębatą na fasolkach i silnie zamocować. 

Przyczyn ze strony  montażu napędu jest wiele. Luźny siłownik może także powodować stawanie bramy podczas pracy.  Koło zębate  i zębatka powinny być ustawione równolegle. Skręcenie siłownika względem bramy powoduje wystąpienie znacznych oporów ruchu i może spowodować jej zatrzymanie.

Podczas serwisu należy zwrócić uwagę na krańcówki. Większość automatów do bram przesuwnych posiada mechaniczne krańcówki mocowane sterowane za pomocą przykręcanych do listwy stalowej odbojników. Często ruchoma część krańcówki, w którą uderza odbojnik, zakleszczy się o niego. Powoduje to, że brama w ogóle nie reaguje na sygnał z pilota. Należy wtedy ręcznie otworzyć bramę i poprawić ustawienie odbojnika na listwie stalowej.

Pozostałe przyczyny to już wina  podłączenia elektrycznego napędu. Jeżeli faktyczna przyczyna leży w sterowaniu automatyki, najbezpieczniej jest wezwać fachowy serwis bram. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena