Zawód Controller
Istotą zadań Controllera jest użyczanie swojej wiedzy kierownikowi, na potrzeby zarządzania. Controller przygotowuje dla kierownika instrumenty zarządzania wykorzystywane w procesie ustanawiania celów, planowania, sterowania. Wypracowuje w firmie metodykę rozwiązań dotyczących:
- organizacji procesu podejmowania decyzji,
- zasad podziału zadań i odpowiedzialności,
- systemów informacji.
Zajmuje się obsługą procesów decyzyjnych, która polega między innymi na interpretowaniu konkretnych sytuacji decyzyjnych i kryjących się za nimi liczb. Troszczy się o przejrzystość i czytelność kosztów, wyników i strategii. Organizuje taki system informacji, który wspiera proces podejmowania decyzji.
Współpraca między kierownikiem a controllerem na płaszczyźnie wypracowywania decyzji opiera się na czytelnym podziale ról. Zadaniem kierownika jest podejmowanie decyzji, planowanie, kontrola, ustalanie celów. Zadanie controllera sprowadza się do ukierunkowania kierownika na właściwe cele i skuteczne metody ich realizacji. Jasny jest również podział odpowiedzialności między nimi.
Kierownik ponosi odpowiedzialność za wyniki, a controller ponosi odpowiedzialność za sposób postrzegania i przejrzystość wyników, oraz za upowszechnienie myślenia o firmie w kategoriach interesu.
Należy zaznaczyć, że kontrolowanie nie należy do zadań controllera. Do jego obowiązków natomiast należy podejmowanie działań, dzięki którym kierownik będzie mógł sam kontrolować swoje działania, mając wgląd w realizowany przez siebie proces osiągania celów firmy.
Zadania controllera można podzielić na cztery podstawowe kategorie; zadania dotyczące planowania, kontroli, informacji i pozostałe zadania sfery organizacyjnej: rozwiązania w sferze czasu pracy, kompetencji, zadania z zakresu doradztwa.
Więcej informacji na temat controllingu można znaleźć w Serwisie Controllingowym
http://www.controlling.edu.pl
[email protected]