Dotychczas standardem DTP była praca w przestrzeni barwnej CMYK. Jednak istnieje kilka ważnych argumentów przemawiających za stosowaniem przestrzeni RGB do edytowania i korekty kolorów zamiast tradycyjnie używanego CMYK.

Data dodania: 2012-03-30

Wyświetleń: 2237

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przede wszystkim korekta graficzna publikacji w formacie RGB może być wykonana znacznie łatwiej i szybciej. Pliki w formacie RGB uzyskane przez skanowanie lub fotografię cyfrową, dzięki zastosowaniu profili ICC bazujących na zarządzaniu kolorem, mogą być archiwizowane i przetwarzane, zachowując swój oryginalny format.

RGB a CMYK

Niestety, istnieje silnie zakorzeniony pogląd, że przygotowanie do druku, a szczególnie retusz i korekta koloru mogą być dobrze wykonane jedynie w formacie CMYK. To przeświadczenie bierze się z błędnego wnioskowania, że skoro separacje kolorów, a także tusze i farby robione są na bazie CMYK, to procesy DTP również powinny się odbywać wyłącznie w tej przestrzeni.

Jednak wprowadzenie funkcji „RGB workflow” polega na zupełnie innej relacji pomiędzy zdygitalizowaną informacją RGB a CMYK. W tej metodzie przygotowania projektu do druku główny nacisk położony jest na oryginał i jego udoskonalanie, a proces konwersji RGB do CMYK jest, na ile to możliwe, zminimalizowany. Jeśli obraz w postaci skanu czy cyfrowego zdjęcia zawiera widoczne wady w naświetleniu lub „color cast” (przebarwienie), w RGB można łatwo dokonać korekty graficznej bez zmiany formatu. Dzięki temu, że dokonując korekty kolorów w RGB, poruszamy się w tej samej przestrzeni, w której obraz powstał, efekt może być nawet lepszy niż przy korekcie w CMYK. Przesuwając kanały RGB manipulujemy światłem w nich zawartym, bez nałożonych na nie ograniczeń w postaci poziomu nasycenia „total ink” i nakładania się na obraz 4-tego koloru w postaci K (czarny od blacK lub Key colour), jak to się dzieje w CMYK.

W przeszłości obróbka zdjęć czy innych plików w RGB pozwalała na mniejszą kontrolę, a jej efekty końcowe były nieprzekonujące, ponieważ podczas konwersji RGB do CMYK na ekranie było zawsze widać zmiany w postaci różnicy nasycenia kolorów. Obraz przed i po konwersji z RGB do CMYK wyraźnie się różnił. Podważało to celowość korekty koloru w RGB, skoro obraz i tak miał ulec zmianie po konwersji z RGB do CMYK. Jedynym odnośnikiem sprawdzenia kolorów był bowiem wydruk w CMYK.

Obecnie, dzięki ICC ColorManagment, RGB stał się bardzo logiczną, prostą metodą korekty graficznej niezależnie od tego, jaką finalną formę wydruku wybierzemy. Obraz RGB na monitorze nie różni się bowiem od jego postaci CMYK. Ponadto, pracując w RGB, możemy korzystać z podglądu CMYK, który umożliwia odczytywanie wartości i ich ciągłą kontrolę.

Argumenty na rzecz korekty w RGB

Najważniejszym argumentem przemawiającym na rzecz korekty w RGB jest fakt, że oryginał powstaje zawsze przy użyciu edytowalnych kolorów RGB, które odpowiadają  metodzie, jaką oko ludzkie postrzega kolory.

Koncepcja balansu szarości w zestawieniu z CMYK jest również mniej skomplikowana. Równe wartości RGB tworzą neutralną szarość, dla przykładu: RGB – 150R, 150G, 150B  - daje w praktyce neutralną szarość, która przełożona na   CMYK - 27C, 19M, 17Y, 38K - też daje neutralną szarość, ale wyrażoną bardziej skomplikowanymi proporcjami między tymi kolorami.

Ta neutralność szarości powoduje, że korekta tonalna zrobiona w RGB, czyli równoczesne podwyższenie lub obniżenie wartości przez przesunięcie krzywej, nigdy nie zakłóci neutralności między kolorami. W CMYK nie jest to tak oczywiste i łatwo wykonalne.

Tak samo używając profili ICC w RGB workflow do konwersji RGB do CMYK, nigdy nie zakłócamy balansu szarości,  ponieważ  w RGB max „black values” (255, 255, 255) są automatycznie zamieniane na CMYK „shadow procentages", a „white values” (255, 255, 255) zamieniane jest na odpowiedni punkt bieli.

Idąc dalej, podniesienie kontrastu w CMYK łatwo podwyższa wartości total ink, czego konsekwencją podczas druku mogą być problemy z wysychaniem. Błędów tych nie widać na ekranie. Oczywiście zastosowanie korekty kolorów w RGB rozwiązuje ten problem.

Jeśli chodzi o techniczne aspekty przygotowania projektu do druku w RGB, skanowanie jest bardzo proste - skaner ustawia się szybko i zawsze w ten sam sposób, więc personel obsługujący maszynę nie potrzebuje specjalistycznego treningu. Zdjęcia RGB są idealne do archiwizacji (nie wymagają użycia gamut kompresji, która niszczy wysokonasycone kolory). Co więcej, to samo zdjęcie może być wydrukowane dowolną liczbę razy przy użyciu dowolnej drukarki i przy całkowitej dowolności ustawień.

Podsumowując:

Wszystkie etapy przygotowalni poligraficznej, które można zrobić w CMYK, można również zrobić w RGB, ale nie wszystko, co można zrobić w RGB, można zrobić w CMYK.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena