W ciągle rozwijającym się medium jakim jest Internet trudno o ustalenie rodzaju stron internetowych. Ile osób tyle podziałów. Mimo niejednolitej semantyki, różnego wyglądu graficznego, różnic funkcjonalności czy zawartości merytorycznej można je podzielić na 3 podstawowe typy.
Jednakże, zanim przejdę do omówienia typów stron internetowych warto przyjąć kryterium, które będzie wyznacznikiem podziału. Jako wyznacznik klasyfikacji można uznać formę prezentowanych danych, jej obszerność czy specjalizację.
Dzięki tak przyjętemu kryterium strony możemy podzielić następująco:
- strony informacyjne,
- strony komercyjne,
- strony społecznościowe.
1. Strony informacyjne
Do tego worka należy wrzucić portale, vortale, serwisy. Jednakże bezsprzecznie wszystkie będą zawarte w podziale na portale wertykalne oraz horyzontalne.
Portale horyzontalne to rozbudowana witryna, którą charakteryzuje szeroki zakres tematyczny. Na takim portalu znajdziemy wiadomości z wielu dziedzin. Cechą takiego portalu są darmowe usługi poczty elektronicznej. Dopełnieniem portali są ich komercyjne oferty reklamowe czy dystrybucyjne dla firm. Nowym trendem jest stosowanie systemów personalizacji umożliwiających konfigurację portalu zgodnie z preferencjami użytkownika..
Portale wertykalne tak jak portale horyzontalne dostarczają informacji, jest to ich główne zadanie, ale specjalizują się w jednej dziedzinie. Główną cechą jest wąska specjalizacja identyfikująca te portale jako fachowe, co może dać im przewagę nad portalami obejmującymi wiele treści.
Wokół takiego portalu łatwiej jest zbudować społeczność. Mimo, że nie oferuje żadnych usług, w dodatku darmowych, mogą wprowadzić element, którego portale horyzontalne mieć nie będą, mianowicie forum.
2. Strony komercyjne
Oprócz przedstawienia portali horyzontalnych i wertykalnych, należy przedstawić grupę równie ważnych komercyjnych witryn, które funkcjonują w internecie.
Portale korporacyjne
To swoistego rodzaju narzędzie relacyjne między pracownikami, a klientami. Składa się na niego rozbudowany system informatyczny, który pozwala na skuteczne zarządzanie oraz konsoliduje wiedzę o firmie i jej klientach. Oczywiście bezsprzecznie tego typu strony będą służyły budowaniu świadomości marki. Jednak, najważniejszym aspektem, jaki mają spełniać jest wykorzystanie wiedzy o klientach w celu jej optymalizacji, co ostatecznie przełoży się na zyski.
Serwisy firmowe
Zazwyczaj funkcja takiej strony zamyka się, na tworzeniu wizerunku, względem czytelnika za pomocą oferty oraz opisu działalności. Mimo, że strony nie są rozbudowane systemowo spełniają podstawową funkcję, która jest im przypisana - wizerunek. Częstym zabiegiem stosowanym na takich stronach, oprócz samej oferty, jest prezentacja pracowników. Buduje to zaufanie klientów do firmy. Oczywistymi elementami tych serwisów jest zawarcie stron oferty, danych kontaktowych, rekomendacji i realizacji.
Serwisy produktowe
Serwis produktowy to nic innego jak kreowanie wizerunku danego produktu w sieci za pomocą odrębnego serwisu internetowego. Co raz częściej sięga po nią branża motoryzacyjna czy producentów komórek. Oprócz samej części informacyjnej o produkcie, łączy w sobie ogólną edukację z zakresu danej branży.
3. Strony społecznościowe
Ich głównym zadaniem będzie łączenie ludzi o określonych poglądach, którzy aktywnie działają wokół serwisu.
Web 2.0
Należy stwierdzić, iż bez zdefiniowania web 2.0, strony opisane poniżej, nie miałby racji bytu. Główną cechą tego nurtu jest umożliwienie użytkownikom tworzenia własnych treści oraz dzielenia się nimi. Przed takim podejściem do tworzenia stron istniał tylko administrator, który mógł edytować treść strony. Kto z młodych mógłby pomyśleć, że nie było facebook.com, twitter.com czy zdobywającego ostatnio popularność google +. Czy prekursorów w polskim internecie jak wykop.pl czy nk.pl.
W podejściu do web 2.0, są zwolennicy, którzy postrzegają tego typu strony jako rewolucję w podejściu do interaktywności w internecie i przeciwnicy, którzy mówią o papce marketingowej. Nie zmienia to jednak faktu, iż tego typu strony nadały, nowy rytm w sieci.
Blog
Obecnie blogi są postrzegane jako serwisy opiniotwórcze (przynajmniej część z nich) wielu osób czy firm. Jednak oprócz takiego aspektu, blog może posłużyć do zbudowania pozycji eksperta w danej dziedzinie. Według mojej oceny, właśnie blogi przeszły największą transformację, od pamiętników do rzetelnie prowadzonych stron.
Na przewagę bloga nad innymi mediami (nośnikami informacji) składa się nieformalny styl oraz przemyślane wnioski i opinie wypowiadane w indywidualnym tonie.
Blogi mają jeszcze jedną zaletę, dzięki częstej (lub częstszej) aktualizacji wspomagają widoczność w sieci (czyt. pozycjonowanie).
Witryny eventowe
To specjalne strony tworzone w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców. W tej kategorii należy umieścić witryny konkursowe. Obie mają na celu zaangażowanie użytkownika w konkurs, gry interaktywne. Strony eventowe służą do wytworzenia relacji między firmą a klientem, a sama witryna spełnia funkcje budowania społeczności wokół siebie. Ostatecznie mają wywołać dobre skojarzenie z marką oraz przywiązanie do niej.
Każdemu z nas zdarzyło dostać się od znajomego link do strony z rekomendacją "Musisz zobaczyć, uśmiejesz się." Jest to tzw. marketing wirusowy, dzięki takim witrynom eventovym jest on ułatwiony, czasem strony są wyłącznie po to tworzone.
Czy na pewno tylko 3?
Nie tylko 3. Od razu odpowiedź:) Spośród nieograniczonej ilości stron internetowych nie da się wszystkich zamknąć w jednym worku. Są rozwiązania, które łączą poszczególne wymienione kategorie tworząc spójną całość. Portale informacyjne budują zwartą społeczność wokół siebie, a portale korporacyjne uzupełniają swoje zasoby o blog.
Jest jednak 1 strona, której nie mogę umieścić w żadnej z powyższych kategorii, a nazywa się Squzee Page.
Zaczynając od definicji
SQUEEZE PAGE - ( pol. wyciskacz ( potocznie)) - jest to strona www, której w zasadzie jedynym celem jest nakłonienie odwiedzającego na wykonanie jakiejś konkretnej akcji. Przeważnie jest to pozyskanie subskrybenta, czyli uzyskanie od Niego adresu e-mail w zamian za darmowy dostęp do jakiejś wiedzy.
Mówią, że na squeeze page internauta może dokonać dwóch czynności:
- podać swój adres e-mail lub
- opuścić stronę
Sqeeze page zbudowana jest z reguły tylko z :
- nagłówka,
- krótkiej oferty tekstowej lub też nagrania video proponującego jakąś wartościową wiedzę w zamian za podanie maila,
- formularza rejestracji na listę adresową.
Tego typu strona tworzy jedną zwartą całość, na której jedyną akcją jaka wykona użytkownik jest skrolowanie w dół oraz podjęcie akcji, na której zależy autorowi. Zdarza się, że takie strony zajmują kilkanaście kartek A4. Czemu takie rozwiązanie i podejście? Ponieważ w dłuższej perspektywie dadzą one lepszy efekt sprzedażowy. Powyższa definicja w pełni oddaję czym jest taka strona. Oprócz jednego jej aspektu, squzee page może być również stroną sprzedażową.
Podsumowanie
Wybierając model strony firmowej należy mieć na uwadze opisane korzyści marketingowe oraz poddać analizie specyfikę działalności firmy. Oprócz zbadania własnych potrzeb oraz otoczenia zewnętrznego (konkurencji) ważnym aspektem jest optymalizacja stron internetowych. Optymalizacja strony składa się z dwóch aspektów: zależna jest od celu marketingowego jaki chcemy osiągnąć oraz związana z użytecznością stron internetowych (webusability). Ale to już temat na inny artykuł.
Niewątpliwe jaki podział byśmy przyjęli to zadania informacyjne, wizerunkowe, edukacyjne i rozrywkowe witryn pozostaną niezmienne. Zmieniać się może treść i forma przekazu. Oby z korzyścią dla użytkowników.