Zmiany, jakie nastąpiły w sektorze turystyki, oddziałują na wiele sfer życia ludzi. Jedną z nich jest gospodarka – dzięki obsłudze ruchu turystycznego zwiększają się dochody danego regionu i powstają nowe miejsca pracy. Taki region, będąc atrakcyjnym dla turystów, staje się ciekawszy również w oczach samych mieszkańców, a także inwestorów.
Podstawowym założeniem polityki regionalnej Unii Europejskiej jest wyrównywanie różnic społeczno – ekonomicznych między regionami. Turystyka, poprzez swój wpływ na gospodarkę, jest doskonałym narzędziem do realizacji tych celów. Pozwala wyrównać różnice nie tylko między poszczególnymi regionami, ale także między miastem i wsią. Przykładem może być Małopolska, gdzie głównymi punktami przyciągającymi turystów są bez wątpienia Kraków – Europejska Stolica Kultury oraz Zakopane – zimowa stolica Polski. Jednak także mniejsze miejscowości radzą sobie bardzo dobrze na rynku turystycznym. Być może gdyby nie agroturystyka, Małopolska pozostałaby regionem z ogromnymi przepaściami między miastem a wsią. Jest to co prawda województwo niezwykle bogate w walory krajobrazowe, jednak w dzisiejszym świecie ludzie muszą umieć dobrze promować takie atuty, aby przyniosły im one zysk. Dzięki temu, że dobrze funkcjonuje tu agroturystyka, Małopolska bardzo się rozwinęła, zwłaszcza jeśli chodzi o tereny wiejskie. Turystyka wiejska jest zresztą w ostatnich latach coraz bardziej popularna. Mieszkańcy dużych miast poszukują wypoczynku blisko natury, atrakcją jest dla nich regionalna kuchnia, rzemiosło i szeroko rozumiana kultura ludowa. Jest tu kolejne pole do popisu dla miejscowej ludności. Tworzenie regionalnych produktów turystycznych daje szansę na nowe miejsca pracy i podnosi samoocenę mieszkańców.