Nasi rodzice pamiętają jeszcze czasy, kiedy książki w księgarniach kupowało się na ilość, każdy brał to, co było, a dopiero potem następowała wymiana „zdobyczy” wśród znajomych, czy rodziny. Czasy się zmieniają, a dzięki wolnemu rynkowi nie musimy już się martwić ani o towar na półkach, ani o kilometrowe kolejki. Zmieniło się również podejście do sprzedaży książki, która dziś jest towarem, jak każdy inny.
Właśnie z tego względu dość powszechne jest występowanie sieci księgarni, które oferują każdy typ literatury, a obok niej często też inne multimedia, w tym muzykę, film, jak również programy i gry komputerowe. Ich atutem w oczach klienta jest fakt, że gromadzą wszystko w jednym miejscu, dzięki czemu klient, będą w jednym sklepie może zaopatrzyć się zarówno w beletrystykę, a kilka regałów dalej znajdzie literaturę podróżniczą, przewodniki turystyczne, czy poradniki. Tego typu księgarnie to również miejsce, gdzie można napić się kawy, rozsiąść w wygodnych kanapach i pochłonąć w lekturze. Dodatkową wygodą dla klienta jest fakt, że sieci księgarni posiadają sklepy internetowe, więc bez wychodzenia z domu można zaopatrzyć się w pozycje, które nam aktualnie interesują.
Czy wielkie sieci księgarni są zagrożeniem dla małych, często specjalistycznych księgarni? Z pewnością tak, choćby ze względu na bogactwo książkowego asortymentu. Mniejsze księgarnie mogą składać zamówienia i klient może otrzymać to, czego szuka, jednak czas oczekiwania często odstrasza. W przypadku sieci księgarni wystarczy jeden telefon i często jeszcze tego samego dnia książka jest już w rękach zainteresowanego i to bez jego większego wysiłku. Dodatkowo ważna jest cena. Klientowi zależy oczywiście na tym, żeby była jak najniższa i taką prędzej będzie miał w księgarni sieciowej, aniżeli w mniejszej, której właściciel utrzymuje się tylko z niej.
Czy małe księgarnie mają więc jeszcze rację bytu, czy może jednak zostaną wyparte zupełnie przez sieciową konkurencję? Z pewnością mają, choćby do momentu, w którym klient będzie cenił indywidualne podejście, a nie masowe traktowanie. Ważny jest też klimat w miejscu pełnym książek i śmiem twierdzić, że te mniejsze ich składnice właśnie go mają. Czego więc potrzebują, aby móc równać się z konkurencją? Odrobiny świeżości, dobrego marketingu i śmiałego patrzenia w przyszłość. Tylko dzięki temu sukces może okazać się pełny.