W trakcie projektowania strony głównej, która determinuje w dużym stopniu podstrony serwisu, stajemy przed wieloma problemami. Powinniśmy zatem, jako projektanci, pamiętać o kilku podstawowych rzeczach przy ocenie własnych projektów.

Data dodania: 2006-10-12

Wyświetleń: 5366

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zawartość strony głównej.

• Ocenie podlegają teksty, ich zrozumiałość i zwięzłość.
• Ilość informacji. Należy pamiętać, że maksymalna ilość ofert promocyjnych (krzykliwych informacji) nie powinna przekraczać 4. W dużych serwisach dobrym podziale na grupy w grupie maksymalnie 4 oferty.
• Najważniejsze rzeczy powinny być widoczne bez przewijania strony przy najczęściej używanej rozdzielczości ekranu.
• Zrównoważenie tematyki i podziału. Zbyt drobny podział na stronie głównej nie jest wskazany. Należy przemyśleć grupowanie tematów i możliwości wyboru ścieżek przez użytkowników. Zaleca się aby nie było ich więcej niż 4.

Elementy strony głównej.

• Nazwa, logo, slogan (sygnatura strony) – standardowe miejsce to lewy górny róg. Powinny być widoczne i odróżniać się wyraźnie od pozostałych elementów strony, a szczególnie od baneru reklamowego wstawianego w środkowej części góry. Elementy wokół sygnatury powinny być mniejsze.
• Slogan, nie mylić z hasłem reklamowym, powinien zawierać istotę działalności firmy. W żadnym wypadku nie powinien być opisem filozofii firmy. Powinien dotyczyć wyłącznie zakresu działania.
• Grupowanie nawigacji. Jeśli występuje możliwość tematycznego grupowania linków do podstron należy to wykonać. Przykładem mogą być informacje o firmie: kontakt, relacje z inwestorami, biuro prasowe, referencje, oferty pracy – powinny znajdować się blisko siebie. Innym przykładem może być podział oferty ze względu na tematykę lub grupę do której jest kierowana. Banki: bankowość indywidualna, bankowość firmowa, bankowość korporacyjna.
• Odnośniki konieczne: o firmie – zawiera informacje dotyczące profilu, misji i filozofii firmy oraz wszystkie dane rejestracyjne, można też dodać informacje o kadrze zarządzającej czy strukturze firmy; kontakt – dane adresowe, telefony kontaktowe, mapka dojazdu, jeśli firma posiada rozbudowaną strukturę dobrze jest opisać krótko poszczególne działy (jeśli mają inne telefony niż główny); polityka prywatności – jeśli witryna zbiera informacje o jej użytkownikach, w przypadku braku formularzy i pobierania informacji warto taką informację umieścić; wyszukiwarka – jeśli przewidujemy implementację wyszukiwarki w serwisie powinna być ona na stronie głównej wraz z przyciskiem „szukaj” tuż przy polu tekstowym wyszukiwarki, odsyłanie do innych stron w celu wyszukiwania jest niedopuszczalne, moduł wyszukiwarki nie trzeba opisywać nagłówkiem, w zupełności zastępuje do przycisk „szukaj”; odnośniki priorytetowe – tylko odnośniki o charakterze priorytetowym powinny znajdować się na stronie głównej aby miały odpowiednią „moc przekazu”.
• Odnośniki zbyteczne: data i godzina – wszystkie systemy komputerowe oferują funkcje daty i godziny na pulpicie lub pasku narzędzi; imieniny, prognoza pogody – jeśli nie jest to uzasadnione treścią lub specyfiką witryny; odnośniki nieistotne – odnośniki prowadzące do mało ważnych z punktu widzenia celów głównych witryny nie powinny być umieszczane na stronach głównych.

Grafika.

Trzy zasady dobrej grafiki internetowej:
1. Profesjonalizm – dobrze przygotowana grafika i dobrane kolory czynią stronę wiarygodną.
2. Przekaz – elementy graficzne powinny służyć podkreśleniu ważnego przekazu lub informacji, nie są elementem dekorującym serwisy. Zastanów się jakie elementy graficzne nie wnoszą do zawartości witryny nic, prócz tego że ładnie wyglądają.
3. Tematyczność – elementy graficzne powinny być w prosty sposób powiązane z treścią i zawartością witryny, w przeciwnym razie powodują jedynie rozproszenie przekazu.

• Rozmiary plików graficznych powinny być jak najmniejsze przy zachowaniu jakości obrazu. Ciężkie pliki graficzne, jeśli jest potrzeba ich wstawienia, powinny być ładowane w osobnych oknach lub powinna być możliwość ich ściągnięcia na komputer lokalny.
• Grafika jako podkład pod tekst (znaki wodne) są niedopuszczalne.
• Animacje na stronach powinny mieć konieczne uzasadnienie i nie powinno być ich więcej niż 2. Wstawienie większej ilości animacji rozprasza użytkownika i odwraca jego uwagę od treści właściwej.
• Logotyp, nazwa strony i slogan nie powinny być animowane. Służą one do szybkiej orientacji w tematyce strony i miejsca gdzie znajduje się użytkownik.
• Elementy graficzne, jeśli dotyczą tekstów będących linkami, powinny być klikalne podobnie jak tekst.

Panel użytkownika, interakcja.

• Umiejscowienie panelu logowania – standardowo jest to prawy górny róg.
• Należy pamiętać aby panel logowania nie był tuż obok wyszukiwarki, jeśli jest na stronie. Umieszczenie panelu logowania w bezpośrednim sąsiedztwie wyszukiwarki jest często mylące.
• Elementy panelu logowania powinny być maksymalnie skrócone. Dwa pola tekstowe (login i hasło), przyciski „zaloguj”, „przypomnienie hasła” oraz „zarejestruj” są w zupełności wystarczające.
• Pole rejestracji powinno zawierać tylko elementy konieczne do funkcjonowania konta. Ze względu na niechęć użytkownika do podawania danych osobowych prośmy tylko o te dane, które są nam niezbędnie konieczne.
• Formularze z danymi osobowymi powinny być szyfrowane poprzez SSL.
• Po zalogowaniu w miejscu panelu logowania powinna ukazywać się informacja o tym kto jest zalogowany (zazwyczaj jest to login użytkownika).

Zasady układania modułów na stronie głównej.

Prócz wcześniej wspomnianych elementów i ich położeniu na stronie głównej należy się kierować zasadą priorytetu. W zależności od przeznaczenia serwisu (informacyjny, społecznościowy, handlowy) układ modułów na stronie będzie nieco inny. Zasady są jednak identyczne:
• Najważniejsze rzeczy powinny znajdować się najwyżej, bez konieczności przewijania ekranu.
• Środek strony poniżej nawigacji jest najczęściej klikalnym miejscem, warto to wykorzystać w przypadku promocji i najważniejszych informacji.
• Moduły tematyczne powinny być od siebie wyraźnie oddzielone.
Przykłady rozkładu modułów zostały opisane w artykule Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www.

Mam nadzieję, że te informacje pozwolą wszystkim projektantom na budowanie funkcjonalnych serwisów, grafikom na zrozumienie istoty stron internetowych i powstrzymają ich od nadmiernego nasycania stron wieloma barwami, animacjami i wykwintnymi typami fontów, a użytkownikom przyniosą korzyści z łatwiejszego poruszania się po stronach internetowych.

Należy też pamiętać, że coś co nam, projektantom witryn, wydaje się proste i zrozumiałe, niekoniecznie proste i zrozumiałe jest dla osób odwiedzających witrynę. Warto zatem przeprowadzić badania funkcjonalności i testy użytkownika. Korzyści z takich testów są nie do przecenienia i wie o nich ten kto choć raz je wykonał.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena