Chcesz zlecić aplikację www, szukasz zleceniobiorców? Poniżej kilka porad jak ustrzec się przed nieuczciwymi wykonawcami i na co powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej firmy. 

Data dodania: 2010-11-27

Wyświetleń: 1840

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Weźmy najprostszy przykład. Zlecę stronę www.

Potencjalny zleceniobiorca postara się z Tobą skontaktować po więcej szczegółów. Pytanie, czy Ty wiesz co ma być na tej stronie,a przede wszystkim czy wiesz co chcesz osiągnąć przez swoją stronę? Bez określenia celu, nie ma sensu abyś cokolwiek komukolwiek zlecał. Bo kto ma najlepiej wiedzieć o sensowności podjętych działań niż Ty sam? Możesz posłuchać porad, sugestii ale tylko wtedy gdy masz już określony cel. Znając go będziesz wiedzieć co powinna zawierać Twoja strona www.

Mając podstawowe wyobrażenie o zawartości, możesz skupić się na wyglądzie. Jeśli Twoja wyobraźnia nic Ci nie podpowiada, zdaj się na wykonawcę. Wcześniej jednak nie zapomnij przejrzeć jego dokonań tzw. portfolio, zwracając uwagę na to czy ów wykonawca zajmuje się tylko samym programowaniem czy również grafiką. Jeśli w opisach portfolio nie ma informacji o tym jaki wkład poniósł wykonawca przy powstaniu aplikacji, nie wahaj się zadać takiego pytania, a jego prawdomówność zawsze łatwo sprawdzić, wystarczy poświęcić trochę czasu.

Jeśli dostaniesz dziesiątki ofert na wykonanie Twojej strony, przyjrzyj się rozrzutowi cen.
Na pewno pojawią się propozycje kilkunasto złotowe jak i kwoty w tysiącach. Należy tutaj zwrócić uwagę na 2 rodzaje wykonawców: agencje interaktywne i freelancerów, niekoniecznie prowadzących działalność gospodarczą oraz na dobór rozwiązań: darmowe czy autorskie.

Freelancer wykona stronę znacznie taniej, jednak trzeba się liczyć z tym, że taką osobę i jej umiejętności nie tak łatwo sprawdzić. Często strony freelancerów same w sobie pozostawiają wiele do życzenia, pomijam grafikę gdyż jest to sprawa gustu. Jednak jeśli taka strona jest niechlujnie wykonana, coś się źle wyświetla to już pierwszy znak, że warto być ostrożnym. Jeśli nie znajdziesz na stronie imienia, nazwiska, maila, adresu, telefonu- zrezygnuj. Zastanów się czy chcesz współpracować z osobą która nie podaje publicznie swojego imienia. Być może ma coś do ukrycia. 
Jednak są i tacy wolni strzelcy, którzy dzielnie pracują na swoją markę, to jednak zwykle widać w wycenie.

Żeby nie było tak łatwo z agencjami interaktywnymi bywa podobnie. Część tylko z nazwy jest agencją i w tym wypadku również warto przyjrzeć się takiej firmie.

Jak sprawdzić agencję interaktywną? Mówią, że szewc bez butów chodzi, ale jeśli ktoś kto oferuje usługi IT nie ma własnej strony (są tacy, uwierz!) lub jest ona w ciągłej budowie to właściwie już jest na straconej pozycji. Podobnie i w tym przypadku brak jawnego kontaktu dyskwalifikuje. Można też sprawdzić firmę w Ewidencji Działalności Gospodarczej, KRS czy też w rejestrze dłużników. W końcu można zadzwonić do chociażby jednego z klientów i zapytać jak przebiegała współpraca z daną firmą.

Weź pod uwagę, że agencja interaktywna zwykle ma wyższe ceny usług, w zamian jednak daje wiedzę co najmniej kilkuosobowego zespołu (bezcenna), gwarancję, wsparcie techniczne i nie ma problemu z podpisaniem umowy, dzięki czemu w przypadku problemów możesz dochodzi swoich praw przed sądem. O ile przy stronach tzw. „wizytówkowych” może to nie mieć większego znaczenia (mniejsze koszty), przy bardziej złożonych projektach jest to nieocenione. Warto również przyjrzeć się formie przygotowanej dla Ciebie oferty, jeśli jest zrobiona z błędami, „po łebkach”, byle jak- możesz się spodziewać, że tak też będzie wyglądała Twoja strona.

Wreszcie to czego nie widać na pierwszy rzut oka- kod.
Dobrze działająca strona www to strona dobrze zakodowana. Strona której kod napisany jest zgodnie ze standardami będzie łatwo się pozycjonowała i poprawnie wyświetlała pod najpopularniejszymi przeglądarkami. Pierwszym testem poprawności może być  www.validatorw3c.org . Jeśli po wpisaniu adresu Twojej strony pojawi się kilkanaście błędów i kilkadziesiąt ostrzeżeń, nie masz powodu do dumy. Oznacza to tyle, że Twoja strona może być pomijana przez wyszukiwarki, co powoduje że nie trafiają na nią Twoi potencjalni klienci, co z kolei oznacza, że taka strona jest bezwartościowa i właśnie ktoś naciągnął Cię na kilkaset złotych.

Wybór dobrego wykonawcy wbrew pozorom nie jest łatwy, zwłaszcza jeśli mamy ograniczony budżet. Warto jednak zainwestować nieco więcej ale w pewne rozwiązania, mając gwarancję dobrze spożytkowanych pieniędzy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena