Dlatego też działania marketingowe takich przedsięwzięć stają się coraz bardziej zróżnicowane, o czym świadczy szerokie zainteresowanie różnorodnymi formami promocji. Wyniki opublikowanego w czerwcu 2009 badania „E-commerce w Polsce 2009″ przeprowadzonego przez firmę Praktycy.com potwierdzają, że wszystkie badane 125 sklepów stosuje już mniej lub bardziej zaawansowane działania marketingowe.
Największą bolączką sprzedawców w branży e-handlu jest brak fotografii produktów, co utrudnia tworzenie przekonujących opisów produktów. Trudno przecież zdecydować się na zakup jakiegokolwiek produktu z oferty dysponując jedynie fotografią i lakonicznym opisem.
Świetnie sprostał takiemu wyzwaniu sklep Dom Światła. Stojąc przed koniecznością stworzenia lepszej prezentacji produktu, załoga opisywanego sklepu miała do wyboru sesję fotograficzną lub sesję nagrań video. Koszty wypadały podobnie i ostatecznie zdecydowano się na produkcję video.
Reklamówki około 40-sekundowej długości w jakości HD 720p zostały przygotowane dla sześciu produktów. Jeden z produktów pokazany został w dwóch odsłonach – jako lampa ogrodowa oraz jako lampa do zastosowania we wnętrzach. Produkty pokazane zostały w bardzo oszczędnych aranżacjach i w minimalistycznej konwencji.
Filmy powstały przy użyciu sprzętu Canon 5D, optyki Canon serii L, przenośnej jazdy kamerowej, oraz dodatkowego oświetlenia. Post-produkcja ograniczała się do montażu, korekcji barwnej w podstawowym zakresie oraz eksportu do formatów webowych – mówi Patryk Kizny, odpowiedzialny za projekt.
Produkcje filmowe umieszczono w sklepie za pomocą oprogramowania Video CMS. Komercyjne rozwiązanie umożliwiło w tym przypadku pełną kontrolę nad reklamami. Dodatkowo, DomŚwiatła.pl chciał budować SEO i ruch we własnym serwisie, a nie na bezpłatnej platformie w związku z czym filmy umieszczono w sposób nieinwazyjny, a dopiero akcja użytkownika uruchamia jego odtwarzanie.
Co z tego wynika? Otóż, oglądalność stron z zamieszczonymi filmami wzrosła średnio 8-krotnie, a średni czas pobytu na stronie produktu z filmem wzrósł z 50 do 1:59 sekund, przy czym odrzuceń każdej ze stron, do których dodano video, nieznacznie obniżył się. W większości przypadków filmy obejrzano jednak w całości.
Mimo, iż nie odnotowano znacznych wzrostów sprzedaży produktów promowanych za pomocą video, to uzyskano pozytywne efekty związane z wydłużeniem pobytu Internauty w serwisie. Filmy przyciągnęły też nowych użytkowników do serwisu jak i – stały się dobrym pretekstem do zaproszenia ich z mediów społecznościowych do serwisu. Między innymi z tego powodu kluczowe okazało się osadzenie filmów w serwisie, a nie na bezpłatnej platformie.
Kolejnym z przykładów niech będzie sklep internetowy NEO24 posiadający w swojej ofercie sprzęt komputerowy, a także RTV i AGD. Firma zdecydowała się stworzenie wideo prezentacji, które będą wykorzystywane do promocji produktów w ich sklepie jak też objęła patronatem serwis VideoTesty.pl – dostawcę multimedialnych prezentacji wideo oraz opiniotwórczych recenzji, z którym podjęła współpracę w tym zakresie.
Staramy się być nowocześni, a jednocześnie realizować pomysły, które zaspokoją oczekiwania konsumentów. Skoro nasz klient nie może fizycznie zaznajomić się z nabywanym produktem, niech przynajmniej obejrzy go ze wszystkich stron. To ułatwi mu wybór i dostarczy wielu cennych informacji – mówi Maciej Idzikowski, Prezes Zarządu NEO24.
Video prezentacje to propozycja dla sklepów internetowych, które w sposób nowoczesny podchodzą do sprzedaży swojej oferty handlowej. Sklep internetowy nie różni się w zasadzie niczym od tradycyjnej półki sklepowej. Znany wszystkim merchandising ma również zastosowanie w Internecie. Oprócz oczywiście ceny, prawidłowe wyeksponowanie produktu ma zasadniczy wpływ na to, czy towar zostanie kupiony czy też nie. Temu właśnie służą przygotowywane przez nas materiały wideo obrazujące wygląd i funkcje urządzenia. – tłumaczy Marcin Czajkowski, Prezes Zarządu North Star Sp. z o. o., wydawcy portalu Video Testy.
Przemyślane działania marketingowe stają się więc nieodzownym elementem rozwoju na coraz bardziej wymagającym rynku. Aby osiągnąć sukces należy zdecydowanie wyróżnić swoją ofertę i skutecznie realizować strategię marketingową w codziennej praktyce handlowej.
Według badań firmy Vovici aż 70 proc. ankietowanych internautów mając do dyspozycji tekst i wideo przedstawiające to samo urządzanie, obejrzałoby tylko wideo nie wczytując się w treść opisu produktu. Wykorzystywanie wideo prezentacji do promocji produktów w sklepie internetowym zwiększa zainteresowanie potencjalnych klientów, a przede wszystkim daje im możliwość zapoznania się z towarem.
Należy pamiętać również, że koszty wdrożenia video nie przekroczyły kosztów zorganizowania sesji fotograficznej. Są zatem nowoczesną alternatywą do sesji foto, gwarantującą dużo ciekawszą treść i większe możliwości promocyjnego jej wykorzystania.
Źródła: http://e-biznes.pl, http://www.ekomercyjnie.pl/