Etnocentryzm konsumencki jest pojęciem odnoszącym się do postawy konsumenta, który jako obywatel danego kraju, poprzez dokonywanie wyborów podkreśla swoją przynależność do pewnego obszaru terytorialnego.
Jest to zjawisko odpowiadające patriotyzmowi gospodarczemu w sferze konsumpcji. Polega na przekonaniu podzielanym przez konsumentów o powinności i moralności kupowania artykułów pochodzenia krajowego. Podłożem takich postaw może być chęć wspierania rodzimej produkcji, co ma prowadzić do wzrostu gospodarczego.
Konsument pozostaje w przekonaniu, że kupując produkty zagraniczne szkodzi gospodarce swojego kraju. Dotyczy to zarówno dóbr pierwszej potrzeby - środki czystości czy żywność jak i tych droższych w któych decyzja zakupowa trwa znacznie dłużej - np. samochody czy materiały budowlane - okna czy też dachy.Inną motywacją do dokonywania zakupów etnocentrycznych jest przekonanie o wyższości produktów rodzimych ze względu na znacznie wyższą jakość od produktów zagranicznych. Jest to jednym z motorów kształtowania się lojalności wobec konkretnej marki. Etnocentrycznie zorientowani konsumenci dokonując zakupu produktów krajowych, nie kierują się względami ekonomicznymi (racjonalnymi) czy emocjonalnymi, lecz głównie moralnymi. Zdecydowanie wyróżniają produkty krajowe i odrzucają produkty „obce", ze względu na przekonanie, że ich zakup i konsumpcja jest niewłaściwa i niemoralna. Pojęcie etnocentryzmu konsumenckiego można by nieco rozszerzyć i objąć tą nazwanie tylko wybory konsumentów mające na celu wspieranie produkcji krajowej, ale także regionalnej. Czyli decyzja o zakupie produktów wytwarzanych w danym regionie jest przejawem akcentowania przynależności lokalnej i jednocześnie tożsamości narodowej. Patrząc w ten sposób konsument będzie w większym stopniu identyfikował się z regionem wówczas, gdy dostrzeże związek między swoimi decyzjami związanymi z zakupem dóbr lokalnych producentów a kondycją gospodarczą regionu. Jeśli konsument będzie wiązał fakt nabywania tych produktów z pewnym korzystnym ciągiem wydarzeń wpływających na sytuację w regionie (np. wzrost popytu na produkty przedsiębiorstw usytuowanych w regionie, rozwój tych przedsiębiorstw, utrzymanie miejsc pracy dotychczasowych pracowników i tworzenie nowych) to w dużym stopniu może to wzmocnić postawę etnocentryczną.
W ostatnich latach obserwujemy rosnący nacisk na zrównoważony rozwój i ekologię, co nie omija także branży budowlanej. Jednym z bardziej innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań w budownictwie, które zyskuje na popularności, są dachy zielone odwrócone. Jest to koncepcja, która łączy korzyści płynące z dachów zielonych oraz tradycyjnych dachów płaskich, a jednocześnie oferuje szereg dodatkowych atutów, zarówno dla użytkowników budynku, jak i dla środowiska naturalnego.