Reklama w miejscu sprzedaży (POS) staje się niezmiernie popularną i skuteczną metodą dotarcia do potencjalnego klienta. Reklamy tego typu największą popularność zdobyły w branży FMCG jednak coraz częściej wykorzystywane są w sieciach marketów bankach i restauracjach.

Data dodania: 2009-09-22

Wyświetleń: 2677

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Sam termin POS jest skrótem od angielskiego point of sale czyli punkt sprzedaży. Właściwie odpowiednim skrótem jest POSM oznaczający materiały stosowane w punktach sprzedaży (point of sales materials), lecz pomimo, że firmy z branży używają zazwyczaj właśnie tego określenia – skrótem obowiązującym w terminologii marketingowej jest nadal POS. W USA i Rosji używany jest również skrót POP czyli point of purchase. Materiały POS dzielą się na:

* twarde – regały, kasetony, stojaki i wszystkie materiały wykonane z tworzyw sztucznych lub metalu.

* miękkie – czyli wszystkie te stworzone z papieru lub kartonu. Są one zazwyczaj tańsze od twardych.

Aż 70% decyzji o zakupie podejmujemy w miejscu sprzedaży. O zakupie w znacznej części decydują nasze odczucia związane z ekspozycją towaru. Reklama POS może oddziaływać zarówno na nasz wzrok, jak i słuch (audiomarketing) oraz węch (aromamarketing). Doskonałym przykładem aromamarketingu może być zastosowanie aromatu kawy w banku w celu stworzenia komfortowej atmosfery. Ciekawym rozwiązaniem jest też POS TV, czyli system do emisji spotów reklamowych w miejscach sprzedaży. Jego zadanie to prowokowanie nieplanowanych, impulsowych zakupów. Wpływa on też na ekspozycję produktu i buduje pozytywny wizerunek i rozpoznawalność marki. Jest on idealnym sposobem na poinformowanie klientów o nowym produkcie dostępnym w sklepie. Tego typu reklama podnosi prestiż miejsca w którym jest wystawiona sprawiając, że jest ono postrzegane jako nowoczesne. Do materiałów POS zaliczamy wszelkiego rodzaju stojaki na ulotki, wiszące materiały z logo produktu (hanger),naklejki, wobblery, makiety powiększonego produktu, broszury o produkcie, reklamy stojące (stand), bloczki z ulotkami, reklamy podświetlane (lightbox) , paski z logo produktu umieszczane na krawędzi półki (shelfliner) oraz elementy umieszczane nad stojakami reklamowymi (topper). Ciekawym rozwiązaniem jest infokiosk czyli interaktywny samoobsługowy elektroniczny punkt informacyjny zwany też interactive POS. Jego zadanie to między innymi informacja, reklama i świadczenie usług interaktywnych (na przykład rezerwacja biletów czy głosowanie). Infokioski wyposażone są zazwyczaj w komputer i ekran dotykowy co w znacznym stopniu poprawia interakcję. Dodatkowo infokiosk wyposażony zostać może między innymi w czujnik ruchu, urządzenie do eye trackingu, drukarkę, czy czytnik kodów kreskowych.

Seocean.pl

Pozycjonowanie, seo cpywriting

Licencja: Creative Commons