Współczesny rynek pracy jest niezwykle wymagający, zwłaszcza w dobie wszechogarniającego kryzysu gospodarczego. W wyścigu po szczeblach kariery mają szansę tylko najlepsi. Pracodawcy oczekują dziś od pracowników wykształcenia, zwykle wyższego, popartego oczywiście doświadczeniem i w miarę widocznymi już sukcesami zawodowymi.

Data dodania: 2009-06-18

Wyświetleń: 5604

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Pobierz artykul

Licencja: Creative Commons

Zdobywanie wiedzy to zazwyczaj proces pracochłonny i długotrwały, co zatem zrobić, by jednocześnie ucząc się zdobyć przydatne, ba niezbędne w przyszłości doświadczenie i, co ważne móc zarobić na swoje potrzeby?
Jak medal ma dwie strony, tak z każdej sytuacji są dwa wyjścia. Prężnie rozwijająca się w Polsce gałąź marketingu wykorzystująca narzędzia – BTL – (ang. below the line) daje szansę młodym ludziom podjęcia pracy, która nie ingeruje w naukę.
W ostatnich latach na rynku powstało sporo agencji BTL, które działają w obszarze niestandardowych form promocji i reklamy. W ramach promocji firmy, marki, produktu, organizują różnego rodzaju akcje promocyjne, eventy, targi, bankiety. Przy tego typu przedsięwzięciach często nieodzowna jest obecność Hostess.

Kim jest Hostessa?

Hostessa to dziewczyna lub młoda kobieta w wieku zazwyczaj od 17 do 26 lat. Pełni ona rolę podobną do Pani domu – opiekuje się gośćmi i dba o ich dobre samopoczucie podczas imprezy.

Warunki zatrudnienia.

Od Hostess zwykle nie wymaga się wyższego wykształcenia. Zazwyczaj agencje zatrudniają osoby uczące się lub studiujące - na umowę zlecenie. Umowa może zakładać dłuższą współpracę, może dotyczyć również jednorazowego zlecenia na pojedynczą akcję. Może ona zostać podpisana na wyłączność lub nie, wszystko zależy od danej agencji. „Podpisując umowę z naszą agencją, Hostessy mają możliwość przyjmowania zleceń również w innych agencjach. Dajemy im swobodę ruchu i podejmowania decyzji, dla kogo w danej chwili chcą pracować. Wymiar pracy, godziny i dokładne terminy ustalane są przez klienta. W efekcie jednak, to Hostessy często decydują, czy przyjąć dane zlecenie czy nie. Taki elastyczny charakter pracy pozwala im zdobywać cenne doświadczenie tak, by praca nie kolidowała z innymi zajęciami.” – mówi Jakub Grabarczyk z Agencji Promocyjnej Locco Event.

Korzyści niematerialne, czyli doświadczenie, nowe znajomości i dobra zabawa.

Młody dynamiczny zespół, stale zmieniający się ludzie i otoczenie, jednoczesne wypełnianie obowiązków i zabawa – taka jest właśnie praca Hostessy, nigdy nie pozwala się nudzić. W zależności od potrzeb klienta, , pracują w różnych miejscach - poczynając od supermarketów, plenerów, restauracji, targów, konferencji, kończąc na klubach bankietowych, zamkniętych uroczystościach tylko dla Vipów i festiwalach z wielotysięczną publicznością. Tego typu praca jest więc dla nich swoistą przepustką do świata niezapomnianych wrażeń.
Przebieg danej imprezy zwykle ujęty jest w scenariuszu przygotowanym przez agencję. Specyfika działań BTL zakłada jednak margines na nieprzewidywalne zwroty akcji. Z BTL-em jest podobnie jak z Happeningiem – wszystkie wydarzenia rozgrywają się na żywo. Dlatego warto, by firma miała wsparcie w Hostessach, które zaopiekują się publicznością, klientami, gośćmi - w razie gdyby coś poszło niezgodnie z planem, np. gdy podczas imprezy plenerowej zacznie padać deszcz, albo z niewiadomych przyczyn zostanie odcięty dopływ prądu, albo gdy, klienci zaczną się kłócić, która z marek, którego producenta jest lepsza - wówczas do akcji powinny wkroczyć Hostessy. Takie nieco ekstremalne i nieprzewidziane sytuacje dają Hostessom możliwość sprawdzenia swoich reakcji. Uczą je asertywności i cierpliwości, umiejętności radzenia sobie ze stresem i działania pod presją czasu w nie zawsze sprzyjających warunkach. Ta praca uczy opanowania i odpowiedzialności, które mogą się przydać dziewczętom w życiu codziennym, jak również – przyszłym życiu zawodowym.

Charakter pracy wykonywanej przez Hostessy opiera się w dużej mierze obcowaniu z ludźmi. W związku z tym, zadaniem Hostess jest nawiązanie kontaktu z przechodniami na ulicy, z konsumentami w sklepie czy gośćmi na targach i bankietach. Podstawowym wymaganiem jest tu komunikatywność i otwarcie na ludzi. Większość dziewczyn takie cechy posiada. Ich pogodne usposobienie i interesujące osobowości ułatwiają podejście do zupełnie obcej osoby i zagajenie rozmowy. W interakcji z zupełnie obcą osobą, Hostessa przełamuje bariery nieśmiałości. Nabiera odwagi i większej pewności siebie. W przypadku natomiast rozmowy z obcokrajowcem, Hostessa ma szansę skonfrontowania swoich umiejętności praktycznego posługiwania się językiem obcym z wyobrażeniem o własnych możliwościach w tym zakresie.
Hostessy pracujące na targach czy bankietach mają możliwość nawiązania wielu kontaktów biznesowych. Ich zadaniem jest nie tylko stanie, uśmiechanie się i ewentualnie rozdawanie ulotek. Przy tego typu pracy Hostessy muszą się wykazać wiedzą na temat firmy, którą reprezentują. Ważne, by umiały zaprezentować przybyłym gościom jej produkty, usługi.
Wymaga się od nich zdobywania wiedzy z różnych dziedzin. Raz trzeba się nauczyć składu i zastosowania danych kremów, innym razem opanować techniki bezpośredniej obsługi klienta, jeszcze innym razem przyswoić zagadnienia z zakresu np. bankowości.
Zdobyta w pracy wiedza może odegrać niebagatelną rolę w dalszej karierze zawodowej, a poznani na targach czy bankietach przedstawiciele różnych branż i firm, mogą nawet stanowić w przyszłości potencjalnych pracodawców lub nawet partnerów biznesowych! Dlatego warto, by Hostessy korzystały z tego typu spotkań i angażowały się w swoją pracę. Jak widać efekty mogą być wymierne.

Korzyści materialne.

Dziewczyny mogą traktować pracę w charakterze hostessy jako formę dorywczego zajęcia pozwalającego im dorobić w czasie studiów lub jako pracę bardziej stałą, dającą perspektywy ciekawych zarobków. Kwestia wynagrodzenia ustalana jest indywidualnie w zależności od charakteru i wymiaru godzin pracy. „Podobnie jest jeśli chodzi o nasze Hostessy” – mówi Jakub Grabarczyk - „W przypadku Hostess pracujących na promocjach, godzinowa stawka wynosi ok. 9 zł. Dziewczęta pracujące przy obsłudze targów mogą liczyć na nieco więcej, bo od 10 do nawet 20 zł. za godzinę pracy- przy czym, stawiane im wymagania są na pewno wyższe niż w przypadku Hostess pracujących na promocjach. Podstawą często jest znajomości języka obcego. Od ok. 13 zł. za godzinę pracy startują dziewczęta pracujące np. na bankietach, zamkniętych uroczystościach czy promocjach ekskluzywnych marek np. alkoholi. Istotnym kryterium jest na pewno wyjątkowa uroda, erudycja i znajomość języka obcego.

Spora liczba agencji trudniących się wynajmem Hostess, jak i duże zapotrzebowanie na Hostessy, daje dziewczętom szerokie pole manewru w przyjmowaniu zleceń. Tego typu praca stanowi idealne rozwiązanie dla dziewcząt, które ucząc się jednocześnie chciałby zdobywać doświadczenie zawodowe. Ciekawe zarobki, a i przeżycia towarzyszące realizacji przedsięwzięć otwierają im drzwi do poznania samych siebie, nowych ludzi i zdobycia cennej wiedzy.
Warto by dziewczęta jeszcze podczas nauki podjęły chociażby dorywczą pracę. Przyszli pracodawcy, prócz wykształcenia zapewne cenić sobie będą również wiedzę ogólną o konsumentach, o rynku i prawidłowościach na nim panujących. Dziewczęta mają szansę ją zdobywać w ramach pracy jako Hostessa. Udział w różnego typu przedsięwzięciach, eventach, akcjach promocyjnych umożliwia im nabycie praktycznych umiejętności pracowniczych i zdolności radzenia sobie w zaskakujących sytuacjach, a wiedza zdobyta podczas organizacji imprez, podpatrzona „od kuchni” może stanowić solidne podstawy dla tych, które w przyszłości chciałyby pracować w agencjach BTL lub w branży, w której umiejętności te mogłyby być wykorzystane.

Licencja: Creative Commons