Gwint metryczny jest podstawowym gwintem objętym normą polską PN. Jedna z największych jego zalet jest spora wytrzymałość spowodowane dużym kontem gwintu. Największą jego wadą jest niska sprawność.
Drugim najczęściej spotykanym gwintem stosowanym w śrubach jest gwint nazywany potocznie gwintem calowym. Gwinty amerykańskie zunifikowane UNC i UNF, bo tak się one nazywają fachowo są odpowiednikami kolejno: UNC gwintu metrycznego normalnego i UNF gwintu metrycznego drobnozwojnego. Gwinty calowe oznaczane są następująco:
1/2 * 14. 1/2 oznacza średnicę gwintu, a 14 oznacza ilość zwojów na jeden cal długości śruby. Można też spotkać zapis 1/2” UNF oznacza, iż śruba ta ma średnicę równą połowie cala i posiada drobny gwint według standardów amerykańskich.
Na rynku można również spotkać nakrętki, pręty gwintowane i różnego rodzaju wkręty z gwintem calowy UNC i UNF. W celu sprawdzenia jaki gwint posiada dana śruba lub nakrętka, należy użyć sprawdzianów do gwintów dostępnych w dobrze zaopatrzonych sklepach technicznych.
Śruby calowe bardzo często można spotkać w przemyśle motoryzacyjnym w szczególności w motocyklach takich jak: Harley-Davidson