Czym jest storytelling? Na pewno nie jest narzędziem stricte marketingowym. Nie możemy bowiem konkretnie określić jakie przełożenie na zyski ma jego stosowanie. I wyjątkowo nie o sprzedaż i zyski tutaj chodzi, przynajmniej nie mówiąc wprost. Storytelling marek służy do budowania silnej relacji oraz… doskonałego zasięgu.

Data dodania: 2017-08-11

Wyświetleń: 663

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 

Podobno każdy umie snuć opowieści. Każdy również lubi ich słuchać, dlatego tak dobrze sprawdza się ta metoda w biznesie. W biznesie właśnie, storytelling jest sztuką korzystania z opowieści do budowania pozytywnych więzi między ludźmi, a właściwie najczęściej pomiędzy marką a jej potencjalnymi klientami.

Dlaczego tak bardzo kochamy historie?

Opowiadanie historii towarzyszy ludzkości od setek lat. Oddziałują one na emocję i na wyobraźnię. Samo słowo „storytelling” pobudza skojarzenia, prawda? Brzmi tajemniczo i dość intrygująco.  Opowiadanie „bajek” łączy nas z naszymi odbiorcami niezwykłą więzią i nadaje tej relacji charakter prywatny. Każdy tęskni za opowieściami, które wieczorami snuła mu przed snem babcia, mimo pędu w życiu nie lubimy krótkich wpisów pod zdjęciami na Facebooku. Czekamy na długie, wciągające historie, które nas zabiorą w podróż do czasów przeszłości, rozbudzą wspomnienia i emocje, no i oczywiście zainspirują.

Prezentacje nie muszą być już nudne

Z czym kojarzy się samo słowo „prezentacja”? Większości na pewno z pokazem slajdów sklejonym w Power Point i… z ogromną nudą przeplataną nikomu niepotrzebnymi definicjami, tabelkami i wykresami. A przecież można zrobić to inaczej. Zawsze można zrobić coś lepiej.

Jeśli przygotowujesz prezentację, pamiętaj o istnieniu storytellingu. Zamiast po prostu przedstawić swój temat możesz wejść w rolę narratora. Ustal przedmiot swojej historii, głównego bohatera, przebieg i zakończenie opowieści, wytłumaczenie zakończenia oraz morał jaki odbiorca ma wynieść. Jakie będziesz mieć z tego korzyści? Przede wszystkim zyskasz na autentyczności. Klienci wyczują prawdziwość.

Storytelling w modzie

Za przykład opowieści wplecionej w wizerunek marki modowej może posłużyć Louis Vuitton. Podróże, odkrywanie, niezwykłe przeżycie – to hasła kojarzone z brandem. Warto przypomnieć historię samego założyciela LV. Mając zaledwie kilkanaście lat wyruszył od w podróż do Paryża. Nic nadzwyczajnego? A jednak! Wyruszył w tę podróż pieszo. Nie osiadał na dłużej nigdzie przez dwa lata, utrzymując się z dorywczych prac, nocując i jedząc… gdziekolwiek. Aż pewnego dnia, już po dotarciu do Paryża i rozpoczęciu nauki u Monsieur Marechal wpadł na pomysł, aby tworzyć podróżne kufry. Szło mu świetnie, zauważony przez żonę Napoleona III, został jej osobistym rzemieślnikiem robiącym kufry i pakowaczem ubrań. Ta posada otworzyła młodemu Louisowi bramy do wielkiego świata elit. Świadczył usługi coraz szczerszemu gronu osób, aż wreszcie 25 lat o przybyciu piechotą do Paryża otworzył swój własny sklep z kuframi i… nadal pakował, nawet hasło sklepu brzmiało: „Specjalizujemy się w pakowaniu mody”. Do dziś marka LV słynie z produkowania najlepszych skórzanych produktów z półki luksusowej i wciąż jest owiana tajemnicą i motywem ekscytującej podróży w stronę swoich marzeń.

Podobnych historii świat mody zna wiele, to dzięki nim rozróżniamy marki i przyświecające im idee.

Storytelling to moda czy zdecydowana konieczność?

Zdaje się, że w XXI wieku bez odpowiedniej historii nic nie istnieje. Żaden produkt, marka ani nawet idea nie są w stanie przebić się spośród konkurencji, jeśli oprócz dobrej jakości swoich towarów lub usług, nie zaproponuje opowieści, która będzie w stanie porwać tłumy i rozpalić emocje. Możliwości jest nieskończenie wiele, nie bójmy się opowiadać! 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena