Drogi betonowe są coraz bardzie popularne w różnych krajach, w tym w Niemczech, Austrii czy Czechach. Nawierzchnia betonowa jest również coraz częściej stosowana na polskich autostradach. Jest wykorzystywana na drogach ekspresowych, jak również na drogach lokalnych. Szacuje się, że rocznie powstaje około 120–150 km dróg wykonanych w tej technologii.
Nie ma w tym niczego dziwnego, że ilość dróg betonowych w naszym kraju jest duża. Już na etapie budowy są one o około 30 procent tańsze w stosunku do dróg z nawierzchnią asfaltową. Jest to co prawda kwestia dyskusyjna i zależna od różnych czynników na przestrzeni lat, takich jak warunki gruntowe i sposób eksploatacji, jednak uogólniając, można mówić o niższych kosztach dróg betonowych. Do tego mają one bardzo dobrą nośność oraz są trwalsze od dróg asfaltowych. Oszczędności rosną zatem z czasem eksploatacji. Po trzydziestu latach eksploatacji mogą przekroczyć aż 50 procent.
Droga betonowa a asfaltowa
Nawierzchnia betonowa to jednak nie tylko niższe koszty budowy i eksploatacji. To również liczne korzyści dla kierowców dzięki większej nośności i trwałości. Droga betonowa to mniej uciążliwych remontów spowalniających ruch. To również brak zjawiska koleinowania, co przekłada się na bezpieczeństwo podczas jazdy. Co bardzo ważne, drogi betonowe zapewniają też krótszą drogę hamowania. Dają również lepszą widoczność dzięki jaśniejszemu kolorowi nawierzchni. Gwarantują niższe zużycie paliwa związane dzięki mniejszym oporom toczenia kół. Dzięki temu kierowcy oszczędzają na paliwie, a do atmosfery generowane jest mniej spalin. To jednak nie wszystkie korzyści dla środowiska. Należy uwzględnić fakt, ze nawierzchnie betonowe podlegają całkowicie recyklingowi. Droga betonowa jest tez wreszcie odporna na czynniki takie jak starzenie materiałów, wody gruntowe i powierzchniowe. Ostatecznie jednak zarówno nawierzchnie betonowe jak i asfaltowe mają swoje zalety i powinny być stosowane w zależności od konkretnych warunków terenowych oraz gruntowych.