Lot do rodziny na święta, majówka, krótki wiosenny wypad za granicę – jest wiele powodów, aby kupić bilet i wsiąść w samolot. Zanim jednak wzbijemy się w powietrze, sprawdźmy, czego nam nie wolno oraz o co możemy się upominać u naszego przewoźnika, a o jaką ochronę lepiej zadbać samemu.

Data dodania: 2016-03-21

Wyświetleń: 962

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

5 przepisów, o których warto pamiętać, lecąc samolotem

Na samym początku zaznaczmy, że poniższe prawa obowiązują, jeżeli wylatujemy z lotniska na terenie Unii Europejskiej albo przylatujemy do UE samolotem przewoźnika z Unii lub Islandii, Norwegii albo Szwajcarii.

1. Pakowanie

Dbałość linii lotniczych o bezpieczeństwo sprawia, że dozwolona zawartość bagażu, zwłaszcza podręcznego, jest obwarowana licznymi przepisami. Do bagażu głównego, przewożonego w luku samolotu, nie możemy zapakować np. butli biwakowych z propanem butanem, substancji wybuchowych czy toksycznych. Bardziej restrykcyjnie podchodzi się do kwestii bagażu podręcznego zabieranego na pokład. Do niego nie zapakujemy:

  • ostrych przedmiotów (jak np. żyletki luzem, druty do robótek, noże, nożyczki),

  • alkoholi i płynów niezakupionych w strefie bezcłowej,

  • niektórych sprzętów sportowych i biwakowych (np. deskorolka, kije golfowe, narciarskie, hokejowe, łyżwy i rzutki oraz wędki),

  • narzędzi (młotki, łomy, wiertarki, śrubokręty, linki stalowe oraz części samochodu),

  • broni.

Wszystkie kosmetyki w bagażu podręcznym należy natomiast umieścić w przezroczystej plastikowej torbie, a pojemność poszczególnych pojemników nie może przekroczyć 100 ml.

2. Zwrot biletu

Warto pamiętać, że prawie wszystkie tanie linie lotnicze sprzedają jedynie bezzwrotne bilety. Dlatego jeżeli korzystamy z usług takich przewoźników, warto wykupić ubezpieczenie od rezygnacji z biletu. Dzięki temu w przypadku nieszczęśliwego wypadku, zajścia poważnej szkody w miejscu zamieszkania albo ciężkiej choroby bliskiej osoby będziemy mogli ubiegać się o zwrot kosztów.

3. Opóźniony lot

Jeżeli lot wyraźnie się opóźnia, mamy tzw. prawo do opieki. Co to w praktyce oznacza? Przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam:

  • wyżywienie (napoje i posiłki),

  • transport między lotniskiem a miejscem noclegu i zakwaterowanie w hotelu (jeżeli trzeba przeczekać noc w danym miejscu),

  • dwukrotny dostęp do środków łączności.

Jeżeli lot opóźni się ponad 5 godzin, możemy zrezygnować z podróży i zażądać zwrotu pieniędzy.

4. Odwołany samolot

Jeśli lot zostanie odwołany, przewoźnik powinien:

- zorganizować nam podróż do punktu docelowego porównywalnym alternatywnym środkiem transportu

albo

- zwrócić koszty biletu (i zorganizować bezpłatny transport do portu lotniczego, z którego zaczęliśmy podróż, jeżeli był to nasz kolejny lot).

5. Zgubiony bagaż

Wielu pasażerów obawia się, że po wylądowaniu nie odnajdzie swoich rzeczy w hali odbioru bagażu. Warto zatem pamiętać, że w przypadku zgubienia, uszkodzenia lub dostarczenia z opóźnieniem rejestrowanego bagażu, możemy ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 1000 SDR (według obecnego kursu to ok. 1 254 euro).

Wyższe odszkodowanie jest możliwe, jeżeli jeszcze przed odprawą złożymy specjalne oświadczenie, za które jednak trzeba zapłacić. Dlatego jeżeli chcemy przewozić drogocenne przedmioty, bardziej opłaca się wykupienie dodatkowego ubezpieczenia bagażu, które zapewni nam ochronę także poza samolotem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena