Co teraz oferuje nowy pas startowy?
Przede wszystkim katowicka droga, jako jedyny w Polsce może przyjmować samoloty szerokokadłubowe o rozpiętości skrzydeł do 65 metrów. Port lotniczy ma teraz pas o długości 3200 metrów, szerokości 45 metrów oraz grubości ponad 1 metra. Drogi kołowania natomiast wyglądają następująco: trzy są prostopadłe, dwie schodzą w kierunku wschodnim a kolejne dwie w kierunku zachodnim. Wschodnia i zachodnia droga kołowania to tak zwane drogi szybkiego zjazdu (możliwe opuszczenie drogi przez samolot o prędkości 90 kilometrów na godzinę). Obecnie istniejąca i funkcjonująca droga startowa również zostanie w przyszłości przemieniona na drogę kołowania nowego pasa portu lotniczego. Radiowy system nawigacyjny ILS (umożliwia lądowanie podczas zamglenia), świetlne pomoce nawigacyjne, wskaźniki drogi podejścia to tylko niektóre z nowych elementów infrastruktury pyrzowickiego pasa startowego.
Budowa w liczbach
Podczas prac budowlanych na lotnisku pracowało w sumie 1500 osób, zaangażowano 220 specjalistycznych maszyn. By uzyskać drogę szeroką na 45 metrów i długą na 3200 metrów o głębokości 1 metra potrzebne było ponad 420 ton odpowiedniego kruszywa, 56 tysięcy ton mieszanki mineralno–bitumicznej oraz 12 tysięcy m3 betonu drogowego i konstrukcyjnego. W setkach kilometrach można liczyć ilość zużytych przewodów elektrycznych. W drodze znajduje się ponad 370 studni kanalizacyjnych a pas startowy oświetla 1097 lamp, a żeby wymalować pasy zużyto 9 tyś kg farby.
Według Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A prace budowlane zostały zakończone sukcesem, pas startowy spełnia wszystkie wymogi i został już zbadany oraz zaakceptowany przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Oficjalne użytkowanie pasa rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku. Cezary Orzech dodał również, że teraz Port Lotniczy w Katowicach skupia się na przygotowaniu pasa do działalności, musi być bowiem gotów w 100% na przyjęcie nawet największych samolotów. Zdecydowanie lotnisko w Pyrzowicach stanie się teraz o wiele większą konkurencją dla innych portów lotniczych niż dotychczas.
Unijne pieniądze na lotnisko
Plan rozbudowy drogi startowej był jedną z największych inwestycji portu. Akcja nosiła nazwę „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Oprócz przedsięwzięcia, które opisujemy w tekście, w czerwcu ubiegłego roku zakończono budowę płaszczyzny postoju maszyn lotniczych oraz unowocześniono drogi kołowania. Środki finansowe gromadzone były także z funduszy Unii Europejskiej oraz Funduszu Spójności (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).