Skrót LPG (od ang. Liquefied Petroleum Gas) - płynny gaz ropopochodny, będący skroploną mieszaniną dwóch węglowodorów: propanu (o chemicznym symbolu C3H8) i butanu (C4H10), w różnych proporcjach. Ze względu na taki skład przyjęła się zwyczajowa nazwa propan-butan.

Data dodania: 2012-11-09

Wyświetleń: 1603

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Uzyskiwany jest jako produkt uboczny w procesie rafinacji ropy naftowej (stanowi około 2 procent masy przerobionego surowca), można go pozyskiwać również z odwiertów gazu ziemnego (niewielkie ilości, zwłaszcza na początku rozpoczynania nowego odwiertu).

Jest z natury bezbarwny i bezwonny, dlatego z powodów bezpieczeństwa jest poddawany sztucznemu nawanianiu. Spala się w sposób czysty, bez dymu i popiołów. Znajduje zastosowanie jako gaz opałowy (propan-butan), czynnik chłodzący w lodówkach i zamrażarkach oraz gaz pędny w aerozolach (ze względu na małą szkodliwość dla warstwy ozonowej). Jako płynny gaz znajduje zastosowanie m. in. do napędzania silników spalinowych.

Wyprodukowano go pierwszy raz już w roku 1910, a pierwsze komercyjne użycie datuje się dwa lata później. Przez długi czas uznawano go za produkt uboczny i spalano bezcelowo.

LPG kompresuje się i magazynuje w postaci ciekłej przede wszystkim dla łatwiejszego magazynowania i przewożenia. Zaletą jest także fakt, że LPG jest z natury gazem i nie potrzeba "rozpylać" go w komorach spalania tak, jak benzyny, przez co spala się wydajniej i łagodniej dla silnika, nawet gdy ten jest zimny.

Autogaz jest paliwem wolnym od ołowiu, co może powodować w pojazdach nieprzystosowanych do spalania benzyny bezołowiowej szybsze zużycie zaworów i gniazd zaworowych. Dotyczy to jedynie starszych aut z gaźnikowymi jednostkami napędowymi, których liczba co rok spada.

Dziś to paliwo jest stosowane w szerokim zakresie w wielu krajach, m. in. Australii, Indiach, Hongkongu, Holandii, Niemczech, Włoszech, Armenii i oczywiście w Polsce. Kilku producentów aut produkuje nawet modele z seryjnym systemem bi-fuel, przystosowane do spalania benzyny lub LPG. Jako alternatywa dla oleju napędowego, LPG jest używane na razie głównie w pojazdach użytkowych, gdzie ma dużo większą możliwość na amortyzację kosztów konwersji.

Atutem LPG, oprócz przyjazności dla środowiska i portfela kierowcy, jest także bezpieczeństwo stosowania. Zbiorniki z tym gazem są napełniane w 80%, co pozostawia rezerwową przestrzeń dla zwiększającego objętość pod wpływem temperatury paliwa. Sporo zabezpieczeń w instalacji, a także osprzęcie zbiornika zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa systemu LPG.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena