Wraz z upływem czasu użytkowania, na skutek naturalnego zużycia mechanizmów oraz wytrącenia się osadów zmniejsza się dokładność pracy wodomierza, jego błędy pomiarowe wzrastają, czasami przekraczając wartości dopuszczalne.
Najczęściej wodomierz wykazuje mniejsze zużycie wody niż przepływa w rzeczywistości. Taki wodomierz należy poddać procesowi regeneracji i ponownej legalizacji lub wymienić na nowy.
Zgodnie z przepisami prawa (Rozporządzenie Ministra Gospodarki Dz.U. nr 5 poz.29 z dnia 7 stycznia 2008r) okres ważności legalizacji pierwotnej i ponownej jest identyczny i wynosi dla wodomierzy 5 lat licząc od dnia pierwszego stycznia następnego roku w którym legalizacja została dokonana.
Proces ten przeprowadza się w punkcie legalizacyjnym wyposażonym w stanowisko pomiarowe dopuszczone przez Główny Urząd Miar i posiadające aktualną ekspertyzę oraz decyzję o utworzeniu punktu legalizacyjnego.
Regeneracja i wtórna legalizacja wodomierza przebiega w kilku krokach:
1. Rozmontowanie wodomierza i ocena stanu technicznego poszczególnych części składowych
2. Oczyszczenie mechaniczne i chemiczne
3. Wymiana zużytych części wodomierza na nowe
4. Wyzerowanie liczydła
5. Poddanie wodomierza próbie na stanowisku legalizacyjnym
Tak zregenerowany wodomierz zostaje przekazany na stanowisko sprawdzenia szczelności i wyregulowania wskazań. Następnie oddelegowany urzędnik Obwodowego Urzędu Miar dokonuje ponownej legalizacji i oznacza wodomierz cechą legalizacyjną która może przyjąć formę plomby ołowianej, naklejek z hologramem lub stempli odciśniętych w materiale plastycznym.
Zregenerowany wodomierz podczas legalizacji wtórnej spełnia takie same warunki i właściwości metrologiczne jak wodomierze nowe podczas legalizacji pierwotnej.
Wodomierze regenerowane to pięcioletni okres ważności cechy legalizacyjnej i 5 lat gwarancji.