2
głosów
- +

Etnocentryzm konsumencki

Autor:

Aktualizacja: 16.01.2010


Kategoria: Ludzie i Społeczeństwo /


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 5104 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W wielu przypadkach duży wpływ na kształtowanie się lojalności wobec marki ma etnocentryzm konsumencki. Stanowi on swoistą reakcję na postępujący proces upodobania i ujednolicania wzorów zachowań a jednocześnie tworzy granice jego oddziaływania.


Etnocentryzm konsumencki jest pojęciem odnoszącym się do postawy konsumenta, który jako obywatel danego kraju, poprzez dokonywanie wyborów podkreśla swoją przynależność do pewnego obszaru terytorialnego.
Jest to zjawisko odpowiadające patriotyzmowi gospodarczemu w sferze konsumpcji. Polega na przekonaniu podzielanym przez konsumentów o powinności i moralności kupowania artykułów pochodzenia krajowego. Podłożem takich postaw może być chęć wspierania rodzimej produkcji, co ma prowadzić do wzrostu gospodarczego.


Konsument pozostaje w przekonaniu, że kupując produkty zagraniczne szkodzi gospodarce swojego kraju. Dotyczy to zarówno dóbr pierwszej potrzeby - środki czystości czy żywność jak i tych droższych w któych decyzja zakupowa trwa znacznie dłużej - np. samochody czy materiały budowlane - okna czy też dachy.Inną motywacją do dokonywania zakupów etnocentrycznych jest przekonanie o wyższości produktów rodzimych ze względu na znacznie wyższą jakość od produktów zagranicznych. Jest to jednym z motorów kształtowania się lojalności wobec konkretnej marki. Etnocentrycznie zorientowani konsumenci dokonując zakupu produktów krajowych, nie kierują się względami ekonomicznymi (racjonalnymi) czy emocjonalnymi, lecz głównie moralnymi. Zdecydowanie wyróżniają produkty krajowe i odrzucają produkty „obce", ze względu na przekonanie, że ich zakup i konsumpcja jest niewłaściwa i niemoralna. Pojęcie etnocentryzmu konsumenckiego można by nieco rozszerzyć i objąć tą nazwanie tylko wybory konsumentów mające na celu wspieranie produkcji krajowej, ale także regionalnej. Czyli decyzja o zakupie produktów wytwarzanych w danym regionie jest przejawem akcentowania przynależności lokalnej i jednocześnie tożsamości narodowej. Patrząc w ten sposób konsument będzie w większym stopniu identyfikował się z regionem wówczas, gdy dostrzeże związek między swoimi decyzjami związanymi z zakupem dóbr lokalnych producentów a kondycją gospodarczą regionu. Jeśli konsument będzie wiązał fakt nabywania tych produktów z pewnym korzystnym ciągiem wydarzeń wpływających na sytuację w regionie (np. wzrost popytu na produkty przedsiębiorstw usytuowanych w regionie, rozwój tych przedsiębiorstw, utrzymanie miejsc pracy dotychczasowych pracowników i tworzenie nowych) to w dużym stopniu może to wzmocnić postawę etnocentryczną.


Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij