Drzwi
Przyczyna stuków, które dobiegają z okolic drzwi może leżeć po stronie zużytych zawiasów drzwiowych, wyrobionych powierzchni zaczepów albo współpracujących z nim elementów. Za stukanie również odpowiedzialna może być niewłaściwa regulacja drzwi. Wszelkie próby zlikwidowania uciążliwych dźwięków powinniśmy zawsze rozpocząć od sprawdzenia regulacji.
Podwozie
Zawieszenie i układ kierowniczy to prawdziwa kopalnia rozmaitych stuków. Tego typu dźwięki mogą wydawać tuleje metalowo-gumowe, zużyte przeguby, gniazda amortyzatorów, łączniki stabilizatorów. Miejsce, które uległo zużyciu będzie objawiać się zawsze mniej lub bardziej wyczuwalnym luzem. Nie jest trudno go wykryć dotykiem w czasie wymuszonego ruchu badanych współpracujących ze sobą elementów, na przykład – kręcenia kierownica czy tez kołysania samochodu. Do tego typu kontroli będzie nam potrzebny kanał, podnośnik albo najazd oraz pomoc drugiej osoby. Elementy, które są zużyte nadają się już tylko do wymiany. Z tym nie będzie problemu, ponieważ części możemy kupić nie ruszając się z domu, za pośrednictwem Internetu. Skorzystajmy z oferty allegro.pl, nanodatex.pl lub innego e-sklepu.
Układ wydechowy
Przyczyn stukania o podłogę elementów układu wydechowego należy szukać w zniszczonych albo zsuniętych z zamocowania elastycznych wieszaków wydechu. Miejsca te można bardzo łatwo odnaleźć. W tym wypadku również konieczne będzie skorzystanie z podnośnika albo kanału. Zdarza się, że wystarczy jedynie ponownie umocować wieszak na swoim miejscu.
Terkot na zakręcie
Co oznacza stukanie, które pojawia się podczas ruszania ze skręconymi kołami albo w czasie przyspieszania na wprost? Zazwyczaj zużyte przeguby półosi napędowych. Proces ten przyspiesza pęknięcia gumowych osłon przegubów, przez które do środka mogą przedostawać się zabrudzenia. Przeguby, które uległy zużyciu nadają się wyłącznie do regeneracji albo wymiany, jednak regeneracja nie jest polecana.
Stukanie z silnika
Odgłosy, które przypominają stukanie, a wydobywają się w czasie pracy jednostki napędowej przeważnie pochodzą z układu korbowo-łokowego albo układu rozrządu. W drugim przypadku za owe „klepanie” są odpowiedzialne luzy pomiędzy dźwigienkami a trzonkami zaworów, które spowodowała niewłaściwa regulacja albo – przy stosowanym już coraz częściej rozwiązaniu – uszkodzeniem hydraulicznym popychaczy zaworów. Natomiast stukot w układzie korbowo-tłokowym niestety wiąże się z poważniejszymi kłopotami, gdyż w taki właśnie sposób dają o sobie znać zużyte tłoki, panewki główne, czy korbowodowe. Ich naprawa należy do kosztownych, a często nawet nieopłacalnych.
Tylna półka
Częstą bolączką samochodów z nadwoziem typu hatchback jest stukająca tylna półka. Zazwyczaj jest to wynikiem takiego, a nie innego wykonania. Sytuacje może poprawić pomysłowość właściciela pojazdu, która może polegać na np. podklejeniu krawędzi półki albo ich stałych podpór paskami gąbki, by w taki właśnie sposób wytłumić uderzenia.