Dziś korzystamy z różnych opon, kilka razy dziennie. Czy to na rowerze, w samochodzie, w autobusie lub samolocie. Właściwie, często w ogóle o nich nie myślimy, ale zawdzięczamy ich istnieniu naprawdę wiele.

Data dodania: 2010-02-22

Wyświetleń: 2748

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dzięki oponom, pojazdy mogą pokonywać tysiące kilometrów w całkiem krótkim czasie, dowożąc ludzi lub towary w dość komfortowych warunkach. Jednak nie było tak zawsze.

Kół używa się już od tysięcy lat. Ale opony to dość nowy wynalazek. Zaczęło się na początku XIX w. gdy zaczęto osłaniać metalowe lub drewniane koła, warstwami z kauczuku. Te jednak nie były zbyt trwałe. Do czasu gdy kauczukiem zainteresował się Charles Goodyear. Wynalazł on proces wulkanizacji – łączenia kauczuku z siarką, w wysokiej temperaturze i pod ciśnieniem. Dzięki temu uzyskana guma była bardziej sprężysta i odporna na ścieranie.

Do roku 1845, gdy Roberto Thomson opatentował opony pneumatyczne, używano pełnych opon, które nie zapewniały zbyt dobrego komfortu podróżowania. Patent Thomsona wykorzystał John Dunlop, unowocześniając rower swojego syna, i dopiero wtedy takie opony zaczęły być popularne. Miały jednak jeszcze sporo wad. W roku 1891 Edouardo Michalin naprawiając oponę rowerową, wpadł na pomysł, aby ogumienie nie było na stałe przymocowane do koła. W ten sposób wymyślił oponę z dętką. Jego opony szybko się przyjęły w kręgu rowerzystów. Wkrótce zastosowano je w powozach, a jakiś czas potem Michalin wraz z bratem, Andre, zbudowali ogumienie do samochodu wyścigowego. Niestety ten debiut nie był zbyt udany. Samochód na oponach braci Michalin, dojechał do mety prawie na końcu, a zaciekawieni ludzie, porozcinali opony z ciekawości.

Od tego momentu w różnych częściach świata, prowadzono prace nad oponami, nowymi rozwiązaniami. Zaczęto stosować nowe materiały, takie jak nylon, poliestry lub wiskoza. Badano, jaki wpływ ma skład gumy na właściwości jezdne opon. W latach 50 XX w zbudowano opony bezdętkowe, których krawędź przylega dokładnie do obręczy falgi.

Obecnie ogumienie jest bardzo zaawansowane technologicznie, bieżnik ma wiele warstw. Stosuje się materiały kompozytowe, które poprawiają właściwości opon. Dzięki temu, niektóre wytrzymują na pokonanie ponad 100 tys. kilometrów, inne pozwalają się rozpędzić do prędkości rzędu setek km/h, a jeszcze inne wytrzymują niewiarygodne obciążenia. Dodatkowo opony stały się popularne i dość tanie, i dziś są bardzo rozpowszechnione. Coraz więcej ludzi zaopatruje się w ogumienie w sklepach internetowych.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena