Budowanie świadomości istnienia marki w dzisiejszym świecie nie jest już takie proste, jakby się mogło wydawać. Zwłaszcza w środowisku internetowym, gdzie każdego dnia pojawia się kilkadziesiąt nowych stron www, setki promocyjnych ofert i reklam, trudno jest wyróżnić się na tle konkurencji. Co zatem zrobić, aby branding był skuteczny?

Data dodania: 2012-09-13

Wyświetleń: 1719

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 5

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

5 Ocena

Licencja: Creative Commons

W biznesie coraz mniej popularną formą brandingu staje się marketing wychodzący (z ang. outbound marketing). Do przeszłości należą jego podstawowe formy polegające na wysyłanych hurtowo do nieoznaczonych adresatów e-maili, telemarketingu, którego jedynym celem było wyrobienie sobie określonej ilości sprzedanych produktów czy też udziału w targach tematycznych, gdzie z roku na rok spada zainteresowanie osób prywatnych uczęszczaniem na tego typu wydarzenia. Powszechny dostęp do reklamy zaowocował tym, że stała się ona „wszędzie panująca” i przytłacza ona swoich odbiorców nie tylko treścią, ale i przekazem.

Społeczeństwo zdążyło już uodpornić się na reklamy i podświadomie nie reagować na nie. To z kolei dla firm, które zainwestowały w swój marketing ogromne nakłady finansowe, jest bardzo niepokojące, gdyż ich właściciele mają przeczucie, że mogli oni te środki przeznaczyć na rozwój swojej firmy. Z pomocą przychodzi jednak w dzisiejszych czasach nowa forma brandingu zwana marketingiem przychodzącym (z ang. inbound marketing).

Wiele firm prowadzących swoją działalność w Internecie ma duże opory przed zrezygnowaniem z tradycyjnego marketingu na korzyść nowych rozwiązań w zakresie budowania marki. Przeprowadzone przez nasze studio badanie obserwacyjne, wyraźnie wskazuje, że niechęć do inbound marketingu kształtuje teza o jego niepraktyczności względem kosztów, które jego stosowanie w firmie generuje. Niemniej i tradycyjne kanały marketingowe generują wysokie koszty finansowe, stąd w wyniku badania okazało się, że podłoże tej decyzji leży w niechęci do wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie brandingu.

Na czym polega inbound marketing i jak za jego pomocą skutecznie zbudować w społeczeństwie świadomość swojej marki? Zanim dokonam odpowiedzi na postawione pytania, pozwolę sobie przywołać ankietę, jakiej dokonaliśmy wśród Klientów, prosząc ich o wyjaśnienie swoimi słowami, co rozumieją pod pojęciem „marka”. Wśród najczęściej pojawiających się wyjaśnień tego terminu dominowały odpowiedzi, że marka to:

- oczekiwania realizacji obietnic, związanych z wysoką jakością towaru lub usługi,
- gwarancja jakości,
- wizerunek firmy postrzegany oczami Klienta,
- efekt sukcesu w biznesie,
- trwałe, pozytywne wrażenie o produkcie,
- to coś, z czym Klient się wiąże - wartość emocjonalna,
- przyzwyczajenie do określonego produktu lub usługi.

Opierając się na swojej marce, klient ma pewność, że towar lub usługa, którą kupuje, nigdy go nie zawiedzie. Właśnie dlatego tak istotne jest z punktu widzenia specjalisty ds. marketingu każdej firmy dbanie o rozwój wizerunku swojej marki, czyli o właściwy branding.

 Co dzisiaj daje nam marketing przychodzący (inbound marketing)?

Marketing przychodzący to nowoczesne źródło komunikacji z klientami, polegające na wyraźnym akcentowaniu swojego miejsca w biznesie. Im więcej jest płaszczyzn działalności, na których firma poszukuje swoich klientów, tym łatwiej jest jej stać się rozpoznawalną na rynku. Poszukiwanie klienta w koncepcji inbound marketingu polega jednak nie na bezpośrednim proponowaniu mu swoich towarów lub usług, ale na budowaniu swojego wizerunku w jego oczach jako eksperta w danej dziedzinie. Klient sam bowiem zdecyduje o czasie i miejscu dokonania zakupu.

W dzisiejszym świecie, kiedy wzrasta ilość osób decydujących się na zakupy w Internecie, kanał marketingu przychodzącego w sieci rozwija się najlepiej. Jest to uzasadnione faktem, że większość konsumentów przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z danej oferty sprawdza jej wartość poprzez znajomych, którzy już z niej skorzystali – na swoich kanałach społecznościowych, albo poszukuje o niej informacji na blogach i forach poświęconych wybranej tematyce. I to właśnie na tych płaszczyznach dzisiejsi specjaliści ds. marketingu powinni promować swoje firmy, rezygnując z tradycyjnej, wmuszanej klientom na siłę oferty.

Dodatkowo, niemałe znaczenie w procesie rozwoju własnej marki ma pozycjonowanie stron www. Jeżeli bowiem wzrasta zaangażowanie firmy w dostarczanie przez nią swoim klientom coraz większej ilości wiarygodnych treści i porad, to należy dołożyć wszelkich starań, aby praca ta nie poszła na marne, znajdując się na szarym końcu wyszukiwarki internetowej.

Trzeba pamiętać, że rozwijanie brandingu w firmie jest procesem ciągłym i wymaga dużego zaangażowania. Jednak czas, jaki poświęcimy na rozwój świadomości o istnieniu własnej marki, z pewnością zaowocuje w przyszłości.

Licencja: Creative Commons
5 Ocena