Dobrym pomysłom na interes życia czasem trudno trafić do naszej głowy. Mając trochę informacji na temat alternatywnych sposobów nocowania w podróży, chciałbym przedstawić przepis na udany i wymagający biznes - dobowy wynajem apartamentów.

Data dodania: 2010-08-02

Wyświetleń: 6513

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Rozpoczęcie takiej działalności nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych i w zależności od stopnia powodzenia umożliwia obranie różnych strategii rozwoju. Dalej opiszę jedynie rzeczy istotne w funkcjonowaniu firmy oferującej apartamenty do wynajęcia na doby.

Najistotniejszym czynnikiem determinującym nasze powodzenie jest konkurencja i jej obecna kondycja. W zależności od miejscowości w Polsce, bazy noclegowe posiadają niedosyt lub też nadmiar miejsc noclegowych. W dużych miastach takich jak: Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław, powstają kolejne hotele i ciągle słyszy się o braku łóżek dla turystów. Tu powodzenie biznesu jest nieuniknione. W mniejszych miejscowościach należy zbadać obłożenie i poziom oferowanych usług w obecnych obiektach hotelowych.

Wiedząc, że rynek jest chłonny, możemy zacząć szukać i porównywać dostępne mieszkania o podwyższonym standardzie, które bez nakładów znacznych środków mogłyby stanowić nasze zaplecze. Apartament to obecnie często przesadne określenie mieszkania, ale dla celów biznesowych nie powinniśmy odchodzić od tej nazwy. Swoje apartamenty najlepiej szukać  w lokalizacjach pożądanych przez turystów: przy plaży, przy centrum biznesowym, w bliskiej odległości od atrakcji turystycznych kub w spokojnej okolicy dużego miasta, gdy chcemy zapewnić ciszę dla chcących odpocząć gości. Dla przykładu wrocławska firma Apartamenty Justin istniejąca od 2009 roku na rynku, pomimo tego, że Wrocław apartamenty oferuje w wielu luksusowych apartamentowcach, zdecydowała się na oferowanie apartamentów usytuowanych w apartamentowcu położonym kilkaset metrów od Rynku.

Równolegle powinniśmy myśleć o nazwie dla firmy i stronie internetowej. Internet jest głównym, ale nie jedyny, źródłem pozyskania klientów dla firm z branży hotelarskiej. Dobrze, gdy w nazwa firmy będzie kojarzona z jej profilem, więc słowo apartament lub jego odmiany są jak najbardziej pożądane. Oto kilka nazw firm obecnych na rynku wynajmu apartamentów w Polsce: Old City Apartments, Silver Apartments, Capitalapart, Exclusive Apartments, Apartamenty Agata.
Strona internetowa powinna w czytelny sposób przedstawiać oferowaną usługę, jej cenę oraz zasady na jakich można z niej skorzystać. Oczywiście budowę serwisu internetowego możemy rozpocząć przed rozpoczęciem działalności, a zdjęcia oferowanych apartamentów umieszczać po ich nabyciu.

Gdy wejdziemy w posiadanie pierwszego mieszkania powinniśmy zacząć od razu szukać chętnych nabywców. W tym przypadku mamy klika dróg, którymi możemy pójść, a nawet powinniśmy.

Niestety na początku istnienia naszej strony w internecie trudno będzie pozyskiwać klientów poprzez naturalne wyniki wyszukiwań w Google. Inaczej będzie gdy naszą działalność będziemy prowadzić w małej miejscowości, gdzie będziemy pionierem, ale i tak potrzebujemy jakiegokolwiek pozycjonowania. O informacjach czym jest i w jakim zakresie powinno obejmować naszą stronę polecam poszukać w sieci Internet. Na pewno nie możemy go pominąć w kalkulacjach kosztów.

Zanim jednak pozycjonowanie odniesie zamierzony skutek powinniśmy promować się w inny sposób i tu mamy do wyboru: systemy pośredniczące w wynajmie, np. Booking.com, Casamundo.pl, Apartments4u.pl. Działają one na zasadzie prowizji od dokonanych rezerwacji. Przeważnie są one w granicach 15-25% od ceny brutto noclegu.

Innym sposobem są portale tematyczne, gdzie swoją ofertę umieszczamy płacąc roczny abonament. Za abonament roczny zapłacimy średnio od 60 do 1000 złotych brutto w zależności od renomy strony. Warte polecenia są na przykład: Eholiday.pl, Urlopwpolsce.pl, Pascal.pl etc i serwisy turystyczne dużych portali (Onet, WP).

Pozostałe sposoby promocji działające szybko to sieci reklamowe. Jednak mimo wszystko najtańsza formą promocji jest pozycjonowanie, ale ze względu na często mocną konkurencję, nie nazależy się nastawiać na jego wyniki. Dobrze gdy znajdziemy wiele niezależnych sposobów promocji swoich apartamentów, bo to zapewni nam stabilny rozwój i bezpieczeństwo.

Gdy już pozyskamy pierwszych Gości powinniśmy pamiętać o podstawowej zasadzie panującej w biznesie, a szczególnie hotelarskim - Klient nasz Pan. To zadowolony klient powróci i ściągnie do nas swoich znajomych, współpracowników czy rodzinę. Obsługa wynajmu apartamentów zawsze powinna być na jak najwyższym poziomie.

Na koniec nie pozostało nic jak zasugerować wyciągnięcie kartki i zrobienie wstępnej kalkulacji. Ceny wynajmu apartamentów i sposoby ich prezentacji można podejrzeć w działającej już firmie, np. Silver Apartments z Wrocławia, która reklamuje się również w w/w portalach tematycznych. Patrząc na rozwój tej firmy (zaczynała od 3 apartamentów) na pewno warto rozważyć apartamentowy biznes.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena