Jednak wraz ze wzrostem wymagań ze strony konsumentów, rośnie również konieczność stosowania przez przedsiębiorców profesjonalnych rozwiązań w procesie tworzenia oraz prowadzenia wirtualnego biznesu.
Trochę przydatnych danych
Z raportu Payvision 2015 wynika, że Polska znajduje się wśród trzech najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Z kolei z badań Gemius dla e-Commerce Polska z 2015 roku wynika, że aż 54 proc. polskich internautów kupuje produkty lub usługi na polskich stronach internetowych, co stanowi wzrost o 9 punktów w porównaniu z rokiem 2014. Wyniki te świadczą bezsprzecznie, że sprzedaż internetowa w naszym kraju rozwija się w energicznym tempie i powinna stanowić dla każdego przedsiębiorcy kolejny punkt na mapie budowania nowoczesnego biznesu. No dobrze, ale jak uruchomić własny sklep internetowy, aby był on skuteczny oraz odniósł komercyjny sukces?
Od czego zacząć?
Dla laika proces tworzenia i uruchomienia sklepu internetowego może wydawać się niezwykle skomplikowany i niemożliwy do przejścia. Uruchomienie e-sklepu to nie tylko wybór odpowiedniego oprogramowania, szaty graficznej oraz asortymentu, ale także jest to szereg czynności, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się zupełnie nieistotne.
Rada. Jeżeli nie masz choćby podstawowej wiedzy na temat rynku e-commerce oraz odpowiednich umiejętności informatycznych i marketingowych w tworzeniu tego rodzaju wirtualnych bytów, lepiej zwróć się o pomoc do profesjonalistów zajmujących się tą tematyką na co dzień. Szkoda Twojego czasu oraz pieniędzy.
Jak zatem właściwie przygotować się do wejścia na rynek handlu elektronicznego? Oto kilka krótkich, praktycznych porad od czego należy zacząć.
Obserwacja, analiza, bilans
Kluczem do sukcesu każdego biznesu jest informacja. Pierwszym etapem procesu tworzenia e-sklepu jest dogłębne prześwietlenie rynku pod kątem firm konkurencyjnych, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć w walce o klienta. Należy przeanalizować wiele czynników, w tym m.in. cenę, szatę graficzną przykładowego sklepu, sposób prezentacji asortymentu czy też formy promocji i reklamy produktów.
Zadaj sobie pytanie…
Jaka jest moja grupa docelowa? Czym wyróżnia się mój produkt? Jaki jest mój cel? – to tylko niektóre z pytań, które musisz sobie zadać, aby skutecznie wejść na rynek i odnieść biznesowy sukces.
Twoja nazwa i domena
Wybierając nazwę domeny należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Musi ona być łatwa do zapamiętania, kojarzyć się ze sprzedawanym asortymentem oraz profilem Twojej działalności, a także powinna zawierać słowa kluczowe, co ułatwi w przyszłości skuteczne wypozycjonowanie e-sklepu w wyszukiwarkach internetowych.
Część wizualna i oprogramowanie
Szata graficzna Twojego sklepu internetowego musi być przede wszystkim przejrzysta dla klienta pod względem układu treści, jej ilości, wyglądu, rodzaju statycznych lub animowanych elementów graficznych oraz struktury opcji menu. W kwestii oprogramowania, musisz wybrać odpowiadający Tobie model administrowania sklepem lub też zlecić jego wykonanie od podstaw odpowiedniej firmie informatycznej lub agencji interaktywnej. Pamiętaj, że każda branża e-commerce ma inne wymagania, do których należy dopasować odpowiednie, indywidualne rozwiązania.
Formalności cywilno-prawne
Tworząc swój sklep musisz pamiętać o niezbędnych umowach i formalnościach. Jedną z nich jest na przykład zgłoszenie bazy sklepu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Płacenie kartą w Twoim sklepie lub korzystanie z usług kurierskich również wymaga podpisania stosownych umów.
Testy, promocja i akcje marketingowe
Nowo powstały e-sklep musi przejść odpowiednie testy poprawności na różnych przeglądarkach pod kątem wszystkich możliwych etapów składania zamówienia, aby stwierdzić, czy wszystko działa bez zarzutu. Jednak żaden nawet najlepiej działający sklep internetowy z piękną grafiką i porywającymi treściami nie odniesie komercyjnego sukcesu, jeżeli konsumenci nie będą wiedzieć o jego istnieniu. W tym miejscu potrzebne są profesjonalne działania e-marketingowe (np. pozycjonowanie, linki sponsorowane, e-mail marketing, kampanie e-marketingowe, itp.).