To co mówią o Tobie Twoje profile społecznościowe, czy wpisy na blogach może Ci albo pomóc albo zaszkodzić. Oto kilka wskazówek jakich należy przestrzegać przy świadomym kreowaniu własnego wizerunku w sieci.
1. Opracuj strategię działania
Strategia to pierwszy krok w działaniu. Budowanie własnej pozycji i marki to nie przedsięwzięcie na jeden dzień. Zwykle ten proces trwa kilka lat. Plan autoprezentacji w sieci nie ma na celu wykreowania z nas kogoś kim nie jesteśmy, ale podkreślenie rzeczywistych cech: wartości, zalet, pasji. Zastanów się kim chciałbyś być np. za rok i jak możesz to osiągnąć.
2. Sprawdź co o Tobie mówi Mr. Google
W kontekście napisanego wstępu po prostu sprawdź czy istniejesz…w sieci, i co ta sieć o Tobie może powiedzieć. W tej kategorii rozróżniamy trzy typy informacji
- wspomagające Twój wizerunek, mówiące o Twoich osiągnięciach, np. wpisy czy profile na portalach kariery
-neutralne dotyczące Twoich pasji
- negatywne (patrz punkt 4)
Twój pracodawca sprawdzi to jeszcze przed Tobą ;-)
3. Profesjonalny adres mailowy
E-mail w sieci to jak Twoje imię i nazwisko. Dlatego kontaktowanie się z pracodawcą czy kontrahentem przez mail z końcówka np. [email protected] czy [email protected] jest wysoce niestosowne. Warto zapewnić sobie e-mail w domenie, która przynajmniej nie budzi dwuznacznych skojarzeń.
4. Profil społecznościowy/blog
Narzędzia w postaci social mediów to szereg możliwości w budowaniu własnej tożsamości. Ale trzeba być niezwykle czujnym. To co piszemy, umieszczamy i z kim się tym dzielimy należy kontrolować. Warto zadbać o ustawienia prywatności i kontrolę widoczności naszych profili dla osób nieodpowiednich. Agresywne wpisy na forach dotyczące naszych byłych pracodawców nie wpływają dobrze na budowanie naszego wizerunku jako osoby wartościowej a przede wszystkim profesjonalnej.
5. CV/portfolio
Wirtualne portfolio czy CV to dobra metoda, aby pochwalić się naszymi osiągnięciami. Oprócz zawartości ważny jest również sposób jego zaprezentowania dlatego warto pomyśleć o czymś estetycznym i kreatywnym.
Prezentacja w sieci to jeden ze sposobów personal brandingu, a nie cel sam w sobie. Codzienność przynosi mnóstwo mozliwości prezentowania siebie i swoich osiągnięć, ale o tym innym razem.