Chyba żaden internauta nie lubi spamu, jednak rzadko kto zastanawia się skąd się bierze spam. A przecież gdybyśmy wiedzieli skąd się on bierze, moglibyśmy podjąć próbę walki z nim!

Data dodania: 2012-04-02

Wyświetleń: 1870

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zastanówmy się najpierw co to jest spam (szczegółowo na ten temat pisałem na moim blogu, ale streszczę tu najważniejsze informacje).

Spam e-mailowy jest to informacja, którą dostajemy na naszą skrzynkę e-mail i na której otrzymanie nie wyraziliśmy wyraźnej zgody.

Należy tu wspomnieć o kilku ważnych rzeczach, gdyż często są one źle rozumiane i powodują wiele problemów:

1. Często słyszymy, że spam jest to informacja niezamówiona. Otóż słowo „niezamówiona” jest według mnie nieco mylące. Nie musimy bowiem zamawiać konkretnej wiadomości, aby nie była ona spamem!
Według mnie, lepiej jest używać zwrotu „nie wyraziliśmy zgody na otrzymywanie”. Pokażę na przykładzie o czym mówię:
Zakładając darmowe konto pocztowe na jednym z portali wyrażamy zgodę na otrzymywanie reklam. Wyrażamy więc zgodę na otrzymywanie wszystkich reklam a nie tylko tych, które byśmy chcieli dostać (te bardziej dla nas interesujące). Żadna z tych reklam nie jest spamem!

2. Zgoda na otrzymywanie e-maili (jakichkolwiek, nie tylko stricte reklamowych) nie może być domniemana, tylko wyraźna: Tak, chcę dostawać takie i takie wiadomości. Zwykle realizuje się to za pomocą tzw. double opt-in: jeśli ktoś zbiera adresy e-mailowe internautów (prowadzi np. newsletter), to najpierw prosi o wpisanie adresu e-mail, a potem o potwierdzenie chęci zapisu przez kliknięcie w link. Zapewne nie raz spotkałeś się z takim mechanizmem.

3. Żeby uznać wiadomość za spam, musi być ona częścią większej (masowej) wysyłki. E-mail od kolegi nie jest więc spamem, choć nie wyraziliśmy wyraźnej zgody na jego otrzymanie (chyba, że wyraźnie zaznaczymy, że nie życzymy sobie otrzymywać od kolegi wiadomości).


A więc: co to jest spam?
Spam najlepiej opisać na przykładzie reklam anglojęzycznych, gdyż są one chyba najbardziej popularną „odmianą” spamu. Jeśli nie zakładałeś konta w żadnym portalu anglojęzycznym, a otrzymujesz wiadomości reklamowe w tym języku, możesz podejrzewać, że to właśnie spam.

Spójrz na stopkę e-maila który podejrzewasz o bycie spamem. Znajdują się tam zwykle informacje o tym kto wysłał daną wiadomość, a także (bardzo często) link do regulaminu danego portalu. Popularny jest zwrot „Ta wiadomość została wysłana zgodnie z regulaminem serwisu JakisSerwis.pl”. Wiadomości spamowe nie mają takiej stopki, co sprawia, że nie jesteśmy w stanie określić kto jest nadawcą (a nie jest nim z pewnością osoba/instytucja występująca w polu Nadawca).

W kolejnym artykule poruszę temat bronienia się przed spamem, istnieją bowiem pewne metody na przynajmniej częściowe uniknięcie otrzymywania wiadomości spamowych. Pierwszy krok masz już jednak zrobiony: wiesz co to spam i po czym go rozpoznać.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena