Grafik rozpoczynający wykonanie projektu stoi przed nieskończoną ilością rozwiązań ograniczoną jedynie jego wyobraźnią. W zasadzie jego problemem jest sam wybór takich środków, aby projekt był jak najlepszy. Jednym z najważniejszych środków do wyboru są kolory projektu.

Data dodania: 2011-02-17

Wyświetleń: 3171

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kryteria wyboru kolorów – branża

Można by przyjąć, że rodzaj przekazu powinien być naczelnym kryterium doboru kolorów. Moim  zdaniem jednak najważniejszą jest branża, w której ma funkcjonować projekt. Czy jest to zatem tło na stronę www, czy kolor tła plakatu, czy zestaw kolorów ulotki… musi on być dopasowany do branży. Nie żyjemy w próżni i zastaliśmy już na rynku jakieś ustalone zasady i przyzwyczajenia. Wszyscy wiemy, że kolory usług medycznych to raczej kolor niebieski, przymilny czerwony ma jednoznaczne skojarzenie branży erotycznej, a intensywny żółty na czerwonym zapewne reklamuje chiński bar.

Zatem przyjrzenie się dziedzinie projektu jest naszym podstawowym obowiązkiem. Jeśli już stosujemy odejście od kolorystyki branży, musi być ono uzasadnione i stosowane z pełną świadomością. Klient przez lata patrzenia na różne reklamy ma już naprawdę wprawne oko. Jego świadomość tego faktu być może nie jest wielka, jednak z łatwością wyłapie fałszywy ton kolorystyczny.

Przekaz

Wiemy, że różne kolory odzwierciedlają różne sytuacje, nastroje i uczucia, odpowiadają konkretnym zachowaniom. Musimy dobierać zatem kolory adekwatnie do rodzaju przekazu jaki chcemy osiągnąć. Można by tu przytoczyć w zastosowaniu kilka grup kolorów:

ciepłe barwy jasne – stosowane w branży towarów dziecięcych, spożywczych, ale też wyrobów sportowych czy kosmetycznych. Bardziej pasują do elementów graficznych, niż tekstów. Mają w sobie zasób energii i na pewno na jaśniejszych aplach przyciągają wzrok. Mocno rzucają się w oczy, a nawet powiększają, dlatego nie można przesadzać z ich zastosowaniem. Niestety, ich nieprzemyślane zbytnie nasycenie często powoduje efekt kiczu.

ciepłe barwy ciemne – to przekaz luksusu i klasyki, spokoju, wytchnienia, odskoczni, relaksacji. Mogą znaleźć zastosowanie we wszelkich branżach oferujących towary luksusowe i eleganckie, takie jak drogie wyroby rzemieślnicze, ale też odnajdą się w architekturze, doradztwie, czy bankowości.

zimne barwy jasne – kolory estetyczne, energetyczne, określające tez wysublimowane poczucie estetyki. Rzadko występują same, są raczej elementami wiodącymi, na tłach stonowanych powodują poczucie nowoczesności, czy profesjonalizmu. Oczywista świeżość tych kolorów powoduje ich stosowanie w produktach dla osób aktywnych, poszukujących wspomnianej świeżości, czy nawet aseptyczności. Bardzo szerokie zastosowanie w handlu, wielu usługach, w dziedzinach zdrowia i usług medycznych.

zimne  barwy ciemne – to kolory stabilizacji i dużej wartości, często oznaczają wysoką jakość. Stosowane do przekazu unikalnej treści, podkreślają jej sens – używane często w folderach reklamowych lub w samej identyfikacji marki. Są widoczne, ale nie przyciągają nachalnie uwagi. Wykorzystywane do projektów stonowanych w rożnych dziedzinach: biznes, administracja, firmy lekarskie, stowarzyszenia i fundacje, nauka; kolory cenione przez odbiorców skrupulatnych, ceniących swój zawód i ambitnych.

Kolory te funkcjonują oczywiście na paletach wielu kolorów neutralnych, a ich konkretny wybór dla danej marki nie ogranicza stonowanego użycia kolorów z innej gamy.

Niekwestionowaną zasadą będzie więc dopasowanie koloru do rodzaju przekazu, który zamierzamy osiągnąć. Każdy element projektu może coś mówić, a najlepiej jest jak mówi. Samo już tło na błoga może dawać konkretną informację. Jeśli tło będzie jaskrawo żółte ryzykujemy mocne poirytowanie odwiedzających. Jeśli zrobimy reklamę jakiś środków odmładzających na tle czarnym, możemy zamierzonego efektu nie osiągnąć itp.

Używanie kolorów tworzy twój styl

Sposób w jaki dobieramy kolory tworzy nasz osobisty i niepowtarzalny styl, kolorystyczny podpis elektroniczny. Często po samej gamie kolorów można podejrzewać, kto jest autorem projektu. Niestety, często samo dobranie kolorów pokazuje, czy projektant przyłożył się do pracy, czy skorzystał z szablonu, utartego schematu. Dlatego warto znaleźć swój własny sposób wybierania i stosowania kolorów.

Trendy

Już wiemy, że od utartych przyzwyczajeń nie możemy zbytnio odchodzić w zakresie samej branży projektu. Czy jednak bezkrytycznie poddawać się trendom? I tak i nie. Jeśli robimy ulotkę dla lokalnego sklepu, lepiej aby była ona tradycyjna, zamawiający może nie zrozumieć naszych artystycznych odlotów. Gdy jednak zamówiono plakat teatralny o trendach i schematach trzeba zapomnieć.

Na koniec trzeba by wspomnieć o ilości. Moim zdaniem pięć kolorów w projekcie to ilość maksymalna – z czego trzy powinny utrzymywać tonację jednego z wiodących, a jeden może być kontrastujący do innego wiodącego. Asceza w doborze kolorów wpływa na postrzeganie go w kategoriach profesjonalizmu. Rozhuśtana ilość i krzyki kolorów powodują zawsze zamieszanie w odbiorze. Grafika reklamowa jest rodzajem grafiki użytkowej, czyli musi czemuś służyć. Przed przystąpieniem do realizacji pomysłu określ więc jeden wiodący cel projektu i do tego celu dobierz kolorystykę.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena