2
głosów
- +

Outsourcing usług w biznesie

Autor:

Aktualizacja: 30.01.2009


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Przedsiębiorstwa


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3719 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W biznesie często mówi się o usługach B2B, czyli świadczonych przez jedne firmy dla innych. Niektórzy przedsiębiorcy bardzo chętnie stosują tego typu rozwiązania, inni podchodzą do takich rozwiązań nieufnie. Moim zdaniem obie grupy mają rację - wszystko zależy jednak od rodzaju usług jakie mają być świadczone!


Zalety outsourcingu usług

Outsourcing przyszedł do nas wraz kapitalizmem w latach 90-tych. Dziś wiele firm zajmuje się wyłącznie świadczeniem usług dla innych przedsiębiorstw, doskonale radząc sobie na rynku.
Do niewąpliwych zalet outsourcingu usług należy na pewno dostęp do doświadczonych specjalistów w branży oraz relatywnie niskie ceny tego typu usług. Jak możliwe jest połączenie tych dwóch elementów? Otóż firma nastawiona na współpracę z wieloma przedsiębiorstwami w zakresie jednej dziedziny usług - przykładowo niech będzie to outsourcing IT - szybko zdobędzie różnorodne doświadczenie praktyczne, z uwagi na fakt, że spotykać ją będą zupełnie różne problemy do rozwiązania u Klientów. Specjalista pracujący dla takiej firmy - niważnie czy w branży IT, czy też innej, po roku pracy będzie "zaprawiony" w boju i poradzi sobie gładko z większością typowych problemów.

Utrzymanie konkurencyjnej ceny w outsourcingu jest możliwe z uwagi na fakt, że współpracując z dużą grupą firm można lepiej zarządzać wykorzystaniem czasu i zasobów. Wiele usług opiera się nie na nieustannej opiece, ale okresowym "doglądaniu" - np. w przypadku niektórych serwerów komputerowych. W takim wypadku zatrudnienie na stałe specjalisty wiązać się będzie z dużymi kosztami, zaś większość czasu pracownik nie będzie produktywny. Stała współpraca z zewnętrzną firmą na zasadach outsourcingu w takim wypadku pozwala na umówienie się, że np. raz w tygodniu serwisant sprawdzi pracę serwera, przejrzy logi i zaktualizuje oprogramowanie. W większości przypadków to będzie wystarczające, a czas za który płacimy specjaliście skraca się klikakrotnie. Nawet więc wyższa cena usługi będzie wtedy bardziej ekonomiczna, niż etatowy pracownik.


Zresztą, nie tylko w IT popularne jest zlecanie pracy zewnętrznym firmom. Kolejnym dobrym przykładem są tutaj biura rachunkowe. Ich popularność związana jest z faktem zawiłości polskiego prawa podatkowego - w teorii prawo podatkowe powinno pozwalać na samodzielne rozliczenie, w praktyce niestety biuro rachunkowe okazuje się koniecznością. Wątplwiości budzi niemal każdy zakup i każde odliczenie, zaś urzędy skarbowe zamiast przedsiębiorcom pomagać - prowadzą politykę wrogości względem biznesu.
Dobre biuro księgowe pozwoli więc przedsiębiorcy uniknąć przykrych wizyt w urzędzie skarbowym, zaś odpowiednia organizacja takiego biura pozwoli mu obsługiwać wiele firm jednocześnie - co znów znacząco redukuje koszty.


Wady outsourcingu

Nie da się ukryć, że zlecanie usług na zewnątrz ma też swoje wady. Są branże, w których nie da się niczego zlecić na zewnątrz z uwagi np. na wymaganie tajności danych.
Problemem są też niesolidni kontrahenci - niestety wciąż zdaża się, że firma z którą nawiązaliśmy współpracę w którymś momencie przestanie się wywiązywać z powierzonych jej zadań. W przypadku gdy współpraca była długa i owocna, późniejsze rozstanie może się okazać bolesne.
Nie da się więc ukryć, że zlecanie usług na zewnątrz jest ryzykowne i należy wcześniej oparcować dobrze plan, który pozwoli uniknąć problemów w przypadku rozwiązania współpracy, czy innych wypadków. Całkowite uzależnienie się od zewnętrznej firmy w przypadku jej upadku, czy nagłego rozwiązania współpracy może się skończyć tragicznie dla naszego przedsiębiorstwa. Bo - daleko szukać - serwisant może np. założyć na serwerze hasło, którego nie przekaże nikomu w firmie i po rozwiązaniu współpracy nikt nie będzie w stanie się do niego dostać - o ile hasła nam nie przekaże. To incydentalne przypadki, ale niestety trzeba być na nie przygotowanym i trzymać rękę na pulsie tak by nie tracić kontroli nad żadnym elementem.

Podsumowując - outsourcing jest ciekawym rozwiązaniem. Zwłaszcza w czasach kryzysu pozwala nieco oszczędzić na niektórych usługach, czy też kosztach zatrudnienia etatowego pracownika. Nie zwalnia nas to jednak z konieczności obserwacji i interesowania się także kwestiami zleconymi na zewnątrz. To że dziś są one realizowane własciwie, nie znaczy na pewno, że tak samo będzie i jutro!

Biznesmen

Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij