Pozycjonowanie stron nie jest panaceum na wszystkie problemy niewielkiego ruchu na witrynach internetowych.

Data dodania: 2007-04-27

Wyświetleń: 5733

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dość często spotykam się z opinią, że pozycjonowanie stron może rozwiązać wiele problemów, z którymi borykają się serwisy prowadzące biznes w internecie. Mają one niewielką odwiedzalność, a niska sprzedaż skłania do likwidacji serwisu. Podobne problemy mają zresztą również inne witryny, niezbyt chętnie odwiedzane przez internautów.

Pozycjonowanie - słowa kluczowe

Wbrew obiegowym opiniom celem końcowym pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych nie jest uzyskanie wysokich pozycji na wybrane frazy (słowa kluczowe). Takie rozumienie pozycjonowania to świadoma rezygnacja z naprawdę dużych możliwości tkwiących w tej formie reklamy w internecie. Prowadząc sklep internetowy nie można ograniczyć pozycjonowania do kilku atrakcyjnych, ale najczęściej ogólnych słów kluczowych. Powinniśmy pozycjonować głęboko - podstrony z kategoriami produktów, a nawet podstrony z produktami. zwykle uważamy te dodatkowe pozycjonowanie za mało istotne, frazy traktujemy jako niszowe, a prawda jest taka, że te właśnie frazy dają zwykle lepszą konwersję (pożądane działanie klienta, czyli sfinalizowanie transakcji). Przykładem może być sklep z aparatami cyfrowymi pozycjonowany między innymi na frazę "aparaty cyfrowe", ale również na nazwy konkretnych produktów np "Canon 400d". Odwiedzalność z tej frazy jest oczywiście dużo niższa (nie zawsze tak jest), ale sprzedaż po wejściu z tej frazy jest większa. Oczywiście nie należy rezygnować z tych trudnych ogólnych fraz, ponieważ dzięki nim będzie łatwiej pozycjonować podstrony sklepu. W skrajnym przypadku możemy pozycjonować cały asortyment sklepu, każdy produkt na kilka słów kluczowych.

Wyszukiwarka - co widzi internauta

Załóżmy, że pozycjonowanie mamy zrobione dobrze i pojawiamy się na pierwszej stronie wyników. Istotne jest to co przeczyta internauta w opisie naszej strony. Zwykle są to znaczniki "title" i "description" naszej strony. Tak jak my to wpiszemy w kodzie strony, tak wyświetli to wyszukiwarka. Jaki z tego wniosek? To powinnny być dobrze przemyślane teksty, a w dodatku dla każdej podstrony inne, bo przecież każda podstrona naszego serwisu ma nieco inną tematykę. Zły opis wyświetlony przez wyszukiwarkę może skutecznie zniechęcić internautów do kliknięcia w link do naszej strony. Odpowiedzmy sobie sami na pytanie: czy pozycjonowanie takiej strony internetowej ma sen?

Hosting - wchodzimy na stronę

Internauta zachęcony opisem strony kliknął w nasz link z zamiarem wejścia na stronę. Niezależnie od tego, jakie ma łącze internetowe, internauta nie może czekać zbyt długo na wyświetlenie strony. Tutaj wart zwrócić uwagę na dwa aspekty: objętość kodu i jakość hostingu. Kod strony musi być lekki, a częstym grzechem jest "top" strony o wielkości 200kB, albo miniaturki produktów o podobnej wielkości. W takich przypadkach rośnie prawdopodobieństwo, że internauta opuści stronę, zanim ona załaduje się na jego komputerze. Z drugiej strony nie warto oszczędzać na hostingu, bo kiepskie łącze nawet dla "lekkiej" strony może być za słabe i koniec będzie podobny. Niski limit transferu może wyłączyć nam stronę w najmniej odpowiednim momencie. Częste awarie hostingu nie tylko irytują potencjalnych odwiedzających, ale mogą być również przyczyną kłopotów z indeksacją strony internetowej. Jeżeli wyszukiwarka zaindeksuje tylko niewielką część naszego serwisu, to znacznie zmniejszy się również jej odwiedzalność zwłaszcza na niszowe słowa kluczowe.

Jesteśmy na stronie

Internauta dostał się do naszego serwisu i to co tam zobaczy może go również zniechęcić do ponownych odwiedzin, albo skłonić do jej szybkiego opuszczenia. Zagmatwana nawigacja, długie ładowanie kolejnych podstron, niejasny regulamin sklepu, kiepskie opisy, fatalne zdjęcia - to wszystko co składa sie na funkcjonalność i użyteczność strony internetowej (świadomie używam obydwu pojęć) jest w zasadzie ostatnim elementem tej układanki, ale równie istotnym. Wartość naszej oferty produktowej również ma duży wpływa na powodzenie biznesu, ale temat na inny artykuł.

Zamiast podsumowania

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł zasygnalizował pułapki, jakie czekają biznes internetowy. Pominięcie lub chociażby któregokolwiek wymienionego powyżej elementu może znacznie zmniejszyć nasze przychody. Warto wziąć to pod uwagę już na wczesnym etapie planowania biznesu.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena