Artykuł, który pokazuje, że nie zawsze dane polecenie na egzaminie znaczy dokładnie to, co myślisz.

Data dodania: 2008-10-23

Wyświetleń: 3016

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

O terminologii egzaminacyjnej.

Egzaminatorzy zwykle zaczynają swoje polecenia od różnych czasowników w stylu „Omów”; „Podaj” itp. Jeśli myślisz poważnie o zdaniu egzaminu, to musisz poznać różnice pomiędzy nimi, aby mieć pewność, że twoja odpowiedź spełni oczekiwania egzaminatora. Nie ma przecież najmniejszego sensu komentować jakiegoś zjawiska, jeśli masz je tylko opisać i na odwrót. Nie stosując się do poleceń egzaminatora, tracisz punkty i zmniejszasz swoje szanse na zdanie egzaminu. Dlatego uważnie zapoznaj się z poniższymi wyjaśnieniami najbardziej popularnych i mylących poleceń egzaminacyjnych.

Naszkicuj – Wskaż podstawowe cechy danego tematu.

Oceń – Rozważ wartość danego tematu, zwracając uwagę na jego pozytywne, negatywne i dyskusyjne aspekty. Zacytuj przy tym osądy wszelkich znanych autorytetów, a także własne.

Określ – Przedstaw główne myśli danego tematu.

Opisz – Napisz, o wszelkich cechach fizycznych (wygląd, smak, zapach, brzmienie, dotyk), wyjaśnij podstawowe aspekty danego tematu.

Osądź – Zaprezentuj własną ocenę jakiegoś tematu, podając, jakimi kryteriami się kierowałeś i przytaczając konkretne przykłady zastosowania tych kryteriów w formułowaniu swojego osądu.

Podsumuj – Napisz tylko o głównych elementach danego tematu.

Porównaj / Przedyskutuj – Wskaż podobieństwa i/lub różnice między dwoma zagadnieniami.

Przeanalizuj – Podziel dany temat na poszczególne składowe zagadnienia, opisz je po kolei i wykaż, w jaki sposób się ze sobą wiążą.

Skomentuj – Musisz stworzyć własną analizę lub ocenę danego tematu. Nie wystarczy sam opis lub streszczenie.

Udowodnij / Uzasadnij – Przedstaw tok swojego rozumowania, popartego dowodami, w którym dochodzisz do logicznych wniosków przemawiających za lub przeciw jakiemuś poglądowi.

Wyjaśnij – Przedstaw – w formie opisu lub analizy - , w jaki sposób coś działa/działało w określony sposób.

Wykaż podobieństwa – Przedstaw, jakie istnieją podobieństwa pomiędzy dwoma przeciwstawne lub wzajemnie wykluczającymi się pojęciami (tezami).

Wykaż różnice – Wskaż różnice między dwoma zagadnieniami.

Wykaż związki – Przeanalizuj istniejące związki między jednym zagadnieniem, a drugim.

Wylicz – Przedstaw zestawienie odpowiednich zjawisk lub zagadnień.

Zdefiniuj – Opisz dane zagadnienie, wystarczającą ilością szczegółów, aby dało się ono w łatwy sposób odróżnić od innych.

Zidentyfikuj – Wypisz najważniejsze, twoim zdaniem, cechy danego zagadnienia.

Zinterpretuj – Wyjaśnij coś, poprzez wykazanie podobieństw i/lub różnić pomiędzy danym zagadnieniem, a jakimś innym.

Źródło: Rowntree, D. Sztuka studiowania. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

--
Jak zdać każdy egzamin?
Licencja: Creative Commons
0 Ocena