Jeżeli rozważasz założenie własnego biznesu, zapewne zastanawiasz się czy warto budować swój biznes od zera, czy nabyć istniejącą nieruchomość, a może przejąć istniejące przedsiębiorstwo? Dylemat ten staje się jeszcze bardziej skomplikowany, gdy rozważasz podjęcie działalności w branży hotelarsko-gastronomicznej. 

Data dodania: 2020-02-18

Wyświetleń: 721

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Jak przejąć istniejący biznes lub nieruchomość pod działalność hotelarsko-gastronomiczną?

W takiej sytuacji warto dowiedzieć się co możesz zyskać przejmując istniejącą firmę oraz na co zwracać szczególną uwagę tak, aby na tym najbardziej zyskać.

 

Czym jest branża hotelarsko-gastronomiczna?

Jedzenie oraz sen to podstawowe potrzeby fizjologiczne, które zapewniają nam przetrwanie. Nic więc dziwnego, że jedną z najpopularniejszych branży w naszym kraju jest właśnie obszar łączący działalność hotelarską i gastronomiczną, czyli tzw. sektor HoReCa (ang. Hotel/Restaurant/Cafe). Posiada on duży wpływ na funkcjonowanie gospodarki na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim działalność branży zapewnia duży zastrzyk finansowy do krajowego budżetu a ponadto oferuje wiele miejsc pracy, szczególnie osobom młodym i bez jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego.

Podejmując działalność w tej branży stajemy przed wyborem ścieżki tworzenia biznesu od zera lub przejęcia już istniejącej działalności. Decydując się na to drugie na pewno jesteśmy w stanie rozpocząć swoją działalność w krótszym czasie i mniejszym nakładem sił. Poniżej postaramy się odpowiedzieć na pytanie czy takie rozwiązanie jest korzystne i jak odpowiednio podejść do przeprowadzenia procesu przejęcia istniejącej działalności.

 

Dlaczego przejmujemy istniejący biznes?

Do jednej z największych zalet zakupu istniejącego obiektu zaliczymy krótszy czas realizacji. Sam budynek istnieje, zazwyczaj – o ile biznes bieżąco operuje – jego stan nie wymaga gruntownych remontów oraz jest wstępnie zagospodarowany. Ponadto posiada on historię np. rachunki za media,  z której możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji. Jeżeli przestrzeń wykorzystana była wcześniej pod prowadzenie działalności biznesowej, daje nam to nieoceniony dostęp do danych finansowych. Na tej podstawie możemy oszacować czy nasz plan ma szansę realizacji oraz poznać potencjalne zagrożenia, które ciężko przewidzieć zanim rozpoczniemy naszą faktyczną działalność.

Przejmując istniejącą firmę zyskamy również niższe koszty operacyjne. Poprzedni właściciele włożyli dużo czasu w pozyskanie pozwoleń, wypracowanie bazy klientów, czy zatrudnienie pracowników. Możesz to wykorzystać podtrzymując nawiązane relacje a skupić się na budowaniu tych nowych. W ten sposób zaoszczędzisz czas, który możesz przeznaczyć na planowanie nowych kanałów sprzedażowych, na optymalizację obecnych procesów czy na jakikolwiek inny kierunek rozwoju firmy. Pragmatyczne działania, które wymagane są zawsze na etapie tworzenia nowej restauracji czy hotelu, są już, przynajmniej w istotnej części, wykonane. W skutecznym budowaniu strategii i dalszym rozwoju firmy niezwykle wartościowe okażą się również dotychczasowe dokumenty finansowe (sprawozdania, księga przychodów i rozchodów, itd.), istniejące raporty i zestawienia, czy historia firmy pozwalająca na skuteczniejsze pozyskanie kredytu lub dofinansowania. Rozeznanie w firmach dostępnych na sprzedaż możemy rozpocząć od przejrzenia dostępnych ofert sprzedaży dla branży gastronomicznej.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Przeglądając oferty sprzedaży działających biznesów lub nieruchomości komercyjnych (na użytek hotelarsko-gastronomiczny) kluczowym elementem jest właściwa lokalizacja, która akurat w tej branży była, jest i będzie kluczowa. Same historyczne dane finansowe, raporty, kalendarze rezerwacji, stany magazynowe, jak i inne zestawienia powinny być dogłębnie przeanalizowane, bo stanowią dla nas niezwykle cenną informację, pozwalającą zawczasu dostrzec zagrożenia ale i zobaczyć niewykorzystane możliwości. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na wiele pragmatycznych aspektów, które mogą stać się atutem naszego biznesu patrząc z perspektywy przyszłego klienta. Są to między innymi: parking dla gości, ogródek zewnętrzny, plac zabaw, czy wielkość zaplecza. Wszystko to daje nam obraz atrakcyjności danej oferty, i sprawia, że uruchamiając biznes mamy doskonały punkt startowy, który możemy porównać do otwierania placówki franczyzowej. Ponadto przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto skorzystać z usług doradczych i zlecić przeprowadzenie audytu nabywanego przedsiębiorstwa, wycenę wartości firmy lub nieruchomości, lub po prostu wesprzeć się obsługą prawno-księgową, która zapewni nam bezpieczeństwo samej transakcji.

 

Ale czy na pewno warto?

Wybór istniejącego przedsiębiorstwa jest okupione wieloma kompromisami, na które musimy być przygotowani w zestawieniu z Twoją wizją własnego biznesu. Dodatkowo taki zakup obarczony jest pewnym ryzykiem, gdyż sprzedawane przedsiębiorstwo może nieść ze sobą problemy wynikające ze złych posunięć wcześniejszych właścicieli takich jak: przeinwestowanie, obciążające kredyty czy leasingi, brak monitorowania konkurencji czy niedopasowanie do istotnych zmian na rynku. W takim przypadku mogą to być nieplanowane obciążenia, którym należy stawić tutaj czoło.

Samo ryzyko wpisane jest w prowadzenie własnego biznesu, jednak w tym przypadku można je zminimalizować dokonując dogłębnej analizy stanu rzeczy i zasięgając porady specjalistów, którzy pomogą przeprowadzić transakcje kupna-sprzedaży. W zamian możemy uzyskać korzyści, rozpoczynając od tych najważniejszych, czyli od oszczędności czasu i pieniędzy. Tym samym czyjś trud włożony przez wcześniejsze lata zostanie wykorzystany, a my zyskamy lepszy, płynniejszy start w branży, która ze względu na swoją popularność, może brutalnie potraktować początkujących przedsiębiorców.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena