Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy branża SEO w Polsce dopiero raczkowała, system rozliczeń był zupełnie inny. Firmy, chcące zdobywać nowych klientów bez trudu zgadzały się na opłatę "za efekt". Po jakimś czasie klienci przyzwyczaili się do tej formy rozliczeń i zaczęli wymagać cudów jeśli chodzi o pozycjonowanie.

Data dodania: 2019-07-12

Wyświetleń: 686

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 1

WIEDZA

-1 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Abonament w pozycjonowaniu czy to nie naciąganie klienta?

Rozliczenie "za efekt", czy abonament ?

Od tego czasu jednak sporo się zmieniło. Dzisiaj poważne agencje pobierają opłatę abonamentową za swoje usługi. Przeważnie umowy zawierane są na okres kilku miesięcy, podczas których klient ma możliwość samodzielnego ocenienia efektów. Zazwyczaj w umowach zakłada się też miesięczny okres wypowiedzenia na wypadek, gdyby jedna ze stron była niezadowolona ze współpracy. Przeważnie to sami klienci oczekujący natychmiastowych efektów decydują się na rozwiązanie umowy. Do rzadkich przypadków zaliczamy te, kiedy to agencja z konkretnego powodu stwierdza, że nie jest w stanie dłużej pozycjonować danej witryny. Coraz częściej spotykanym sposobem rozliczeń jest tak zwane rozliczenie mieszane. Wtedy to oprócz stałej opłaty abonamentowej dolicza się jeszcze premię dla agencji, lecz tylko w przypadku osiągnięcia zamierzonych celów. 

Czy abonament to "nabijanie w butelkę" ?

Przyjrzyjmy się temu bliżej; abonament płacimy przecież za telefon komórkowy, telewizję satelitarną, czasem nawet za samochód. Różnica jest tu dostrzegalna na pierwszy rzut oka - wyżej wymienionych rzeczy używamy na co dzień, czego nie da się powiedzieć o SEO. Z drugiej strony - jakość wymaga tego, by była dobrze opłacana. Zaletą tej formy rozliczeń jest jej trwałość. Gwarantuje to poczucie pewności dla agencji SEO, która może skupić się na długofalowych działaniach, zamiast doraźnych efektach. Nie uświadczymy wtedy działań takich jak pośpieszne linkowanie wątpliwej jakości. W zamian otrzymamy długofalową strategię nastawioną na zdobycie pierwszych pozycji na dane frazy, a co ważne - utrzymanie ich przez długi czas. 

"Abonament? Za co!?"

Nadal wielu klientów podchodzi dość nieufnie do stałych opłat za pozycjonowanie. Ograniczone zaufanie nie wzięło się znikąd - wątpliwej renomy firmy pobierające opłatę "za efekt" są w dużej mierze winne takiemu stanowi rzeczy. Nieuświadomiony klient może bowiem ulec pokusie szybkich wzrostów pozycji, ale po uregulowaniu należności mogą one zniknąć tak szybko, jak się pojawiły. Dla osób, które wciąż nie dają się przekonać, dobrym rozwiązaniem może być system mieszany. Nie ważne jednak, na jaki ostatecznie model się zdecydujemy, najważniejszy i tak będzie wybór dobrego wykonawcy.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
-1 Ocena