Miałeś kolizję i Twoje auto zostało uszkodzone? Otrzymałeś kosztorys naprawy swojego pojazdu? Sprawdź czy proponowane przez zakład ubezpieczeń odszkodowanie jest rzetelnie oszacowane.

Data dodania: 2019-06-06

Wyświetleń: 901

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

POMAGANIE

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Wypadki i kolizje to codzienność na polskich drogach. Jeśli Twoje auto zostało uszkodzone podczas kolizji, to zapewne znasz przebieg procesu odszkodowawczego, którego wynikiem jest sporządzenie kosztorysu naprawy uszkodzonego pojazdu. 

Często bywa tak, że poszkodowany kierowca zastanawia się jak doprowadzić auto do należytego stanu za kwotę odszkodowania, które oszacował zakład ubezpieczeń.

Kosztorys jest najważniejszym dokumentem okreslającym wysokość odszkodowanie jakie otrzymamy, warto więc poznać jego najważniejsze składowe.

Najważniejszymi elementy, z których składa się kosztorys naprawy pojazdu to:

  • rodzaj i czas działań niezbędnych do zlikwidowania uszkodzeń ( naprawa, wymiana, regeneracja oraz lakierowanie )
  • spis części uzytych do naprawy pojazdu
  • jakość uzytych podzespołów
  • stawka roboczogodziny ( oznaczona w kosztorysie kwota  PLN/RBG )

Jakość części zamiennych dzielimy na 4 grupy oiznaczonymi poniższymi symbolami:

  • grupa O : to części oryginalne, serwisowe. Jest to grupa podzespołów rekomendowana przez producentów i używana w serwisach ASO. W kosztorysie na liści uzytych części w kolumnie producent widnieje np. Opel, Fiat itd.
  • grupa Q : części o tych samych parametrach technicznych, produkowane jednak przez dostawców na tzw. "pierwszy montaż". Różnicą jest tylko brak logo producenta auta, a zamiast tego jest logo producenta danego podzespołu. W kosztorysie zwykle także oznaczony producent Opel, Fiat itd.
  • grupa P : są części o zbliżonych parametrach do oryginalnych. Różnicą między Q i P jest fakt, że tutaj to nie koncern deklaruje zgodność, a producenta samego podzespołu. Części z kategorii P nie są więc oryginalnymi podzespołami montowanymi do nowych pojazdów. Są z reguły znacznie tańsze od kategorii O lub Q. W kosztorysie w kolumnie producent nie znajdziemy już koncernu Opel, Fiat itd.
  • grupa Z : najtańsze zamienniki pozwalające przywrócić pojazd do stanu używalności, ale nie gwarantują jakości zbliżonej do części oryginalnych.

 Znając podstawowe składowe kosztrysu naprawy auta, możemy sprawdzić czy nasze odszkodowanie nie zostało zanizone.

Z czego może wynikać zaniżenie odszkodowania ?

Najczęstszymi elemntami obniżającymi wysokośc naszego odszkodowania są:

  1. Wykorzystywaniem do naprawy auta tzw. zamienników - jeśli w Twoim kosztorysie na liście części pojawiaja się podzespoły z grupy P lub Z, zaś w kolumnie producent nie widnieje koncern samochodowy Opel, Fiat itd., oznacza to że jest to zamiennik
  2. Zastosowanie amortyzacji na części zamienne, czasem oznaczone jako rabat - znajdziesz go w podsumowaniu kosztorysu ( np -20% rabat )
  3. zastosowanie niskiej stawki roboczogodziny ( zwykle w przedziale 45-55 PLN/RBG ) 
  4. zakwalifikowanie danej części do naprawy zamiast do wymiany ( jesli nie znajdziesz uszkodzonego elemntu na liście części użytych do naprawy oznacza to, że został zakwalifikowany do naprawy a nie do wymiany )

Zastosowanie powyższych może znacząco obniżyć wartość Twojego odszkodowania, 

warto więc przyjrzeć się dokumentom otrzymanym od zakładu ubezpieczeń.

Co zrobić jeśli zauważyłeś, że otrzymany kosztorys jest zaniżony?

Należy zwrócić się do niezależnego rzeczoznawcy, który sporządzi kosztorys naprawy auta w oparciu o części oryginalne oraz rynkowe stawki robocizny. Mając już taką wycenę trzeba napisać odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń oraz dołączyć niezależny kosztorys otrzymany od rzeczoznawcy. Zakład ubezpieczeń ma 30 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji.

Jeśli zakład ubezpieczeń podtrzyma swoją decyzję czeka, kolejnym krokiem jest skierowanie sprawy na drogę sądową.

 

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena