0
głosów
- +

Len – właściwości lecznicze

Autor:

Aktualizacja: 14.03.2018


Kategoria: Zdrowie / Zdrowie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 425 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Len – właściwości lecznicze

Lecznicze właściwości lnu znane były już w starożytności. Wzmianki o tej roślinie widnieją w biblijnych przypowieściach, inne źródła z tego okresu wskazują również na użycie oleju lnianego podczas przygotowywania posiłków. 


Obecnie nasiona lnu stosuje się w przemyśle kosmetycznym czy farmaceutycznym na dość szeroką skalę. W dobie reklam cudownych specyfików „na wszystko” aż szkoda nie sięgnąć po coś, co jest tanie, naturalne i na wyciągnięcie ręki. Poznaj lecznicze właściwości rośliny zwanej „złotem polskich pól”.

(Bez)Cenny błonnik

Chyba każdy, kto choć raz w życiu stosował dietę wie, jak ważną rolę w przemianie materii spełnia błonnik. Dowiedziono, że nasiona lnu zawierają aż do sześciu razy więcej błonnika niż poranna owsianka. Dwie łyżki ziaren pokrywają 1/5 dziennego zapotrzebowania na błonnik, korzystnie wpływając na perystaltykę jelit i wspomagając procesy trawienne. Len z powodzeniem stosowany jest także u diabetyków ze względu na funkcję obniżania poziomu cukru we krwi.

Lignany

Nasiona lnu stanowią najbogatsze źródło lignanów na świecie. Lignany to naturalnie występujące związki chemiczne pochodzenia roślinnego, które hamują działanie estrogenu. Przyjmowane regularnie są w stanie zapobiec wielu chorobom układu krążenia, takim jak miażdżyca czy zawał serca. Lignany, ze względu na funkcje regulujące gospodarkę hormonalną, łagodzą też objawy menopauzy. Ponadto udowodniono korzystny wpływ lignanów na hamowanie procesów nowotworowych, szczególnie w leczeniu guzów piersi, jajników, czy macicy. Jako ciekawostkę można dodać, że zawartość lignanów w ¼ szklanki lnu jest większa niż w 60 szklankach brokułów.

Kwasy Omega-3

Dzięki stężonej dawce kwasów omega-3 len skutecznie pomaga zwalczać nadmiar tkanki tłuszczowej. Zbilansowany poziom kwasu omega-3 powoduje uczucie sytości, co przekłada się na zmniejszenie łaknienia, a co za tym idzie – ograniczenie chęci na niezdrowe przekąski. Warto też nadmienić, że regularne spożywanie ziaren lnu pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Nasiona lnu bogate są w cynk, żelazo i magnez, a także w witaminy A, B oraz E. Ostatnia z nich rozpuszczalna jest właśnie w kwasach zawierających się w lnie, dzięki czemu witamina jest niezwykle dobrze wchłaniana.

Pozostałe zalety spożywania lnu

Dzięki włóknom rozpuszczalnym w wodzie, len przybiera postać żelowej zawiesiny, która po wypiciu zbawiennie wpływa na podrażnione ścianki jelit czy wątrobę. Siemię lniane łagodzi stany zapalne jelit, korzystnie wpływa na wrzody żołądka i dwunastnicy. Nasiona tej rośliny dobroczynnie wpływają też na pamięć i pracę mózgu.

Co istotne, len nie zawiera glutenu. Zalecana dzienna dawka lnu to 1-2 łyżeczki.

Anna E. Kozłowska

Lista Tagów: len, nasiona lnu

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij