Opel Vectra to popularny samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1988 - 2008 jako następca modelu Ascona. Choć pod marką Opla to produkowany był przez amerykański koncern motoryzacyjny General Motors. Został zastąpiony w 2008 modelem Opel Insignia.

Data dodania: 2018-02-28

Wyświetleń: 1230

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Typowe usterki sprzęgła - Opel Vectra

Przez 20 lat produkcji powstały trzy różne wersje Vectry, które były oznaczane jako kolejne litery alfabetu: Vectra A, Vectra B i Vectra C.

Wśród niewątpliwych zalet, które sprawiły że model ten był niezwykle popularny nie tylko na europejskich drogach na pewno należy wymienić dużą przestrzeń ładunkową w bagażniku oraz względną bezawaryjność. Przyjemna dla oka bryła zewnętrzna również miała w owej popularności spory udział. Jeśli już jesteśmy przy awaryjności Vectry warto pochylić się nad częścią, która często jest wymieniana jako kłopotliwy element eksploatacji Vectry.

Jak działa sprzęgło

W dużym uproszczeniu sprzęgło w samochodzie odpowiedzialne jest za przenoszenie napędu z wału napędowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Jeszcze prościej: odpowiedzialne jest za przeniesienie napędu z silnika do kół. Rozłączanie i włączanie sprzęgła pozwala kontrolować przenoszenie napędu a w rezultacie płynną jazdę, zmianę biegów i w ogóle ruszenie samochodem z miejsca. Sprzęgło zasadniczo składa się z dwóch elementów: tarczy sprzęgłowej oraz docisku sprzęgła. Tarcza, posiadająca specjalne okładziny niwelujące szarpanie podczas ruszania oraz drgania przenoszone z silnika jest dociskana do koła zamachowego przez docisk sprzęgła.

Sprzęgło Opel Vectra - typowe usterki

Głośna praca sprzęgła

Jeśli sprzęgło w Oplu Vectrze pracuje zbyt głośno może to oznaczać awarię hydraulicznego wysprzęglika. Innym winowajcą może tu być zużyte łożysko. W obu przypadkach nie warto pozostawiać problemu samemu sobie gdyż może to doprowadzić do większych problemów ze sprzęgłem i samochodem.

Szarpanie sprzęgła

Szarpanie oznacza, że coś niedobrego dzieje się w miejscu połączenia tarczy z dociskiem. Może to być złe dopasowanie wynikające z szybszego zużywania się jednego elementu bądź dostanie się miedzy oba elementy smaru lub oleju. Szarpanie przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów może mieć jednak zupełnie inne podłoże. Może pochodzić na przykład z zużytych poduszek silnika.

Ślizganie się sprzęgła

Jest to częsta awaria spotykana w tym modelu. Oznacza ona zużycie się tarczy sprzęgłowej lub koła zamachowego. Wadliwa praca jednego z tych elementów uniemożliwia prawidłowe przenoszenie momentu obrotowego.

Brak możliwości wysprzęglenia

Brak możliwości rozłączenia sprzęgła często oznacza niestety mechaniczne uszkodzenie któregoś z elementów sprzęgła. Usterka ta powoduje praktycznie brak możliwości zmiany biegów. Wprawdzie można je nadal zmieniać, jednak może to spowodować jeszcze większe uszkodzenia. W przypadku braku możliwości wysprzęglenia powinniśmy jednak wezwać lawetę.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena