0
głosów
- +

Jak jedzenie, które spożywasz wpływa na Twój mózg?

Autor:

Aktualizacja: 06.02.2018


Kategoria: Zdrowie / Zdrowie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 309 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Jak jedzenie, które spożywasz wpływa na Twój mózg?

Gdyby usunąć z mózgu całą wodę, a resztę rozbić na tworzące go składniki odżywcze, co byśmy otrzymali? 



 
Większą część stanowiłyby tłuszcze. W pozostałej substancji mózgowej znaleźlibyśmy białka i aminokwasy, ślady mikroelementów i glukozę.
 
 
Mózg to dużo więcej niż kombinacja substancji odżywczych, ale każda z nich ma wpływ na nasze funkcjonowanie, rozwój i poziom energii. Poobiednie zmęczenie czy bezsenność w nocy mogą wynikać z wpływu jedzenia na nasz mózg.
 
 
Największymi gwiazdami wśród tłuszczów w naszym mózgu są omega-3 i omega-6. Te nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią nas przed neurodegeneracyjnymi chorobami mózgu, pochodzą wyłącznie z pożywienia. Pokarmy bogate w kwasy omega jak orzechy, ziarna i tłuste ryby są niezbędne do tworzenia i utrzymania w dobrym stanie błon komórkowych. Tłuszcze omega są dobre dla naszego mózgu, ale regularne spożywanie innych, takich jak tłuszcze trans i nasycone, może zaszkodzić jego zdrowiu.
 
 
Białka i aminokwasy, materiał budulcowy, dzięki któremu rośniemy i rozwijamy się, wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie. Aminokwasy zawierają prekursory neuroprzekaźników, substancji chemicznych przenoszących sygnały między neuronami, które wpływają na nastrój, sen, koncentrację i masę ciała. Dzięki nim czujemy senność po zjedzeniu dużej porcji makaronu i jesteśmy bardziej uważni po posiłku bogatym w białko. Złożone kombinacje związków chemicznych w jedzeniu mogą pobudzać komórki mózgu do wydzielania wpływającej na nastrój noradrenaliny, dopaminy i serotoniny. A że nie łatwo dotrzeć do komórek mózgu, aminokwasy muszą walczyć o ten ograniczony dostęp. 
 
 
Zróżnicowana dieta pomaga utrzymać zrównoważoną kombinacje neuroprzekaźników i zapobiega nadmiernym wahaniom nastroju.
 
 
Podobnie jak inne organy w naszym ciele, nasz mózg potrzebuje regularnej dawki mikroelementów. Antyoksydanty w owocach i warzywach wzmacniają go i zwalczają wolne rodniki niszczące komórki mózgowe, pozwalając mózgowi wydajnie pracować przez dłuższy okres czasu. Bez mocy mikroelementów, takich jak witamina B6, B12 Czy kwas foliowy, nasz mózg chorowałby i tracił sprawność.
 
 
Pierwiastki śladowe: żelazo, miedź, cynk i sód co niezbędne dla zdrowia mózgu i wczesnego rozwoju poznawczego.
 
 
Aby mózg mógł sprawnie przetwarzać i syntetyzować te cenne składniki odżywcze, potrzebuje paliwa, i to w dużych ilościach. 
 
 
Chociaż mózg stanowi tylko około 2% masy naszego ciała, zużywa aż do 20% naszej energii. Większość pochodzi z węglowodanów, rozbijany przy trawieniu na glukozę. Płaty czołowe tak silnie reagują na jej spadek, że obniżenie sprawności umysłowej jest jednym z pierwszych sygnałów niedoboru tego składnika.
 
 
Jak różne rodzaje węglowodanów wpływają na nasz mózg (przyjmując, że dostarczamy glukozę regularnie)?
 
 
Są trzy rodzaje węglowodanów: skrobia, cukier i błonnik. Chodź na etykietach spożywczych są traktowane jako jedna kategoria, stosunek cukru i błonnika do całkowitej ilości węglowodanów wpływa na reakcję organizmu i mózgu. Pokarmy wysokoglikemiczne, takie jak białe pieczywo, powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie jego szybki spadek. Obniża się nie tylko poziom glukozy, ale i koncentracja i nastrój. Z kolei owies, ziarna i rośliny strączkowe wolniej podnoszą poziom glukozy, co pozwala utrzymać poziom koncentracji. 
 
 
Aby mózg działał płynnie, niezbędna jest zróżnicowana dieta, bogata w składniki odżywcze. To co gryziemy, przeżuwamy i połykamy, ma bezpośredni i długotrwały wpływ na najważniejszy organ w naszym organiźmie. 
 
[Mia Nacamulli]
 
 

Lista Tagów: mózg, tłuszcz, odżywianie

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij