1
głosów
- +

Mocowanie ładunku – podstawowe zasady

Autor:

Aktualizacja: 28.11.2017


Kategoria: BHP i Ergonomia / BHP


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 242 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Mocowanie ładunku – podstawowe zasady

Niezależnie od wagi przewożonego ładunku wymagane jest jego prawidłowe przymocowanie do pojazdu. Działanie to ma na celu zapewnić pełne bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. W dalszej części tekstu podpowiemy, na co zwracać uwagę w sytuacjach, gdy niezbędne okazuje się mocowanie ładunku.


Warto pamiętać, że niezależnie od warunków panujących na drodze przewoźnik ma obowiązek zadbać o to, by ładunek pozostawał stabilny i był trwale zamocowany do pojazdu. Dotyczy to również sytuacji ewentualnych kolizji drogowych oraz wypadków, a także wszelkiego rodzaju innych nieprzewidzianych i niebezpiecznych wydarzeń mogących wystąpić w trakcie uczestnictwa w ruchu drogowym.

Przepisy dotyczące mocowania ładunku

Prawidłowe mocowanie ładunku może zostać przeprowadzone na klika sposobów. Zależnie od rodzaju, wagi i objętości przewożonego towaru, powinnyśmy wybrać metodę gwarantującą najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zawsze jedna należy pamiętać, że wybrany sposób mocowania ładunku powinien w sposób rygorystyczny przestrzegać norm określonych w przepisach prawnych ruchu drogowego.

Żadne z elementów stosowanych jako mocowanie ładunku nie mogą być rozluźnione. Nie powinny zwisać z pojazdu, ani tym bardziej z niego spaść. Ponadto podkreślone zostało, że ładunki sypkie muszą być przewożone w szczelnych skrzyniach, przykrytych wiekiem lub płachtą. Ładunek o wymiarach większych niż powierzchnia pojazdu może wystawać maksymalnie 23 centymetry z każdej strony samochodu lub przyczepy i powinien być rozłożony równomiernie. Dodatkowo łącznie szerokość pojazdu wraz z ładunkiem nie może być większa niż 3 metry. Określona została również maksymalna wysokość pojazdu wraz z ładunkiem, która według polskiego prawodawstwa nie może przekraczać 4 metrów.

W pewnych ściśle określonych sytuacjach możliwe jest przewożenie ładunku o wymiarach przekraczających określone wartości. Aby jednak procedura przewozu ładunku ponadwymiarowego została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, należy zadbać o uzyskanie odpowiedniego zezwolenia.

Mocowanie ładunku według normy EN 12195

Aby mocowanie ładunku zostało wykonane w sposób właściwy, należy zawsze bezwzględnie stosować się do europejskiej normy EN 12195. Jest ona rozwinięciem krajowych przepisów prawnych i w sposób silnie skonkretyzowany określa zasady dotyczące prawidłowego przewozu ładunku oraz jego właściwego mocowania.  

Lista Tagów: mocowanie ładunku

Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij