Większość właścicieli samochodów osobowych przekonanych jest o tym, że czynnik chłodniczy w klimatyzacji samochodowej powinniśmy wymieniać co dwa lata. Jak jest naprawdę? Czy przypadkiem wymiana czynnika nie jest łatwym sposobem na zarobienie kilku złotych więcej przez serwisy samochodowe? Sprawdźmy.

Data dodania: 2017-09-08

Wyświetleń: 959

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Klimatyzacja samochodowa a czynnik chłodniczy - jak często powinniśmy go wymieniać?

Po czym poznać, że brakuje czynnika w klimatyzacji?

Pierwszą oznaką, która podpowiada nam, że w klimatyzacji brakuje czynnika, jest spadek wydajności klimatyzacji. Sprawna klimatyzacja zawsze ochładza powietrze do temperatury 5-6 stopni Celsjusza, jeśli jednak temperatura będzie na wysokości powyżej 10 stopni, jest to dla nas sygnał, że należy udać się do serwisu samochodowego.

Braki czynnika samochodowego można także usłyszeć pod maską. Jeśli kompresor klimatyzacji funkcjonuje prawidłowo, jego praca jest niemal bezszelestna. Brak czynnika chłodniczego w klimatyzacji objawia się tym, że kompresor działa bardzo głośno, co możemy nawet usłyszeć z wnętrza zamkniętego samochodu.

Ubytek czynnika chłodniczego - teoria i praktyka

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się bliżej samemu czynnikowi. W obecnych systemach klimatyzacji jest stosowany czynnik o oznaczeniu R134a. Oczywiście jest on przede wszystkim wymiennikiem ciepła, ale ma także inną funkcję - jest bardzo istotnym elementem w smarowaniu sprężarki klimatyzacji, a mianowicie czynnik chłodniczy transportuje do niej specjalny olej.

Przejdźmy zatem do ubytków czynnika R134a. Większośc pracowników serwisów samochodowych informuje nas, że czynnik chłodniczy powinien być wymieniany co dwa lata. Panuje przekonanie, że istnieją przypadki, kiedy musimy tego dokonywać częściej, ponieważ ubytek jest w wysokości 10 do 20 % rocznie.

Mimo takiego oszacowania ubytku czynnika chłodniczego, należy pamiętać, że nie w każdym przypadku jest on tak duży. Wszystko zależy od jakości układu klimatyzacji. Bywają kierowcy, którzy czynnik chłodniczy wymieniają nawet co 10 lat lub tylko wtedy kiedy zauważą wyżej wspomniane oznaki, które świadczą o ubytku czynnika.

Co słyszymy w nierzetelnych warsztatach?

Bardzo często słyszymy od mechaników samochodowych, że za ubytek czynnika odpowiada gumowe uszczelnienia układu, które...tak naprawdę nie są gumowe! Prawda jest taka, że w systemach klimatyzacji nie używa się gumy, a tworzyw sztucznych takich jak kauczuk izporenowy.

Pamiętajmy także o tym, by po każdej wymianie lub dobiciu czynnika chłodniczego brać pisemne potwierdzenie, gdzie będzie wskazane ile czynnika wlano do układu klimatyzacji. Możemy się spotkać z negatywną reakcją mechanika i wytłumaczeniami, że automat nie jest w stanie tego zmierzyć, jednak nie dajmy się zwieść - taki dokument nam się należy.

Nie bądźmy przewrażliwieni na temat układu klimatyzacji w naszym samochodzie, ale reagujmy na sygnały, które daje nam nasze auto. Przede wszystkim znajdźmy rzetelny serwis samochodowy, który nie będzie chciał nas naciągnąć na niepotrzebną dla nas usługę. Co jeszcze możemy zrobić dobrego dla naszej klimatyzacji? Używajmy jej przez cały rok, a unikniemy zatarcia się sprężarki do klimatyzacji.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena