Księgowość w przedsiębiorstwie jest odzwierciedleniem faktycznego stanu finansowego firmy, dlatego bardzo ważne jest, by była prowadzona w sposób profesjonalny i rzetelny. Wszyscy przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do jej prowadzenia. Księgowość można uznać za jeden z najważniejszych działów w każdej firmie.

Data dodania: 2017-08-01

Wyświetleń: 873

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Jak prowadzić księgowość w spółkach?

Księgowość w firmie może być prowadzona osobiście przez przedsiębiorcę, jednak może on także zatrudnić wykwalifikowaną osobę, która będzie zajmowała się obsługą księgową lub skorzystać z usług biura rachunkowego. Każda z tych opcji posiada wady i zalety, więc decyzja zależy tylko i wyłącznie od przedsiębiorcy.

Niejedna osoba zastanawia się nad tym, jak prowadzić księgowość w spółkach? Otóż rodzaj księgowości zależy od formy prawnej przedsiębiorstwa. Istnieją spółki, które ustawowo zobowiązane są do prowadzenia pełnej księgowości.

Pierwszym z rodzajów księgowości, o którym będzie mowa jest uproszczona księgowość. Rozliczając się na jej podstawie można wybrać kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub podatkową księgę przychodów i rozchodów. Księgowość uproszczona może być prowadzona przez osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, u których przychody netto ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają określonej w przepisach kwoty.

Uproszczona księgowość zobowiązuje do prowadzenia:

  • księgi przychodów i rozchodów w przypadku opodatkowania według skali podatkowej lub podatkiem liniowym,

  • ewidencji przychodów w przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

  • w niektórych przypadkach przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia, rejestry VAT, ewidencję przebiegu pojazdu.

Pełna księgowość prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Jest to rozbudowany i skomplikowany system ewidencji wszystkich operacji gospodarczych mających miejsce w przedsiębiorstwie. Pełną księgowość prowadzić mogą jedynie osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje np. księgowi lub doradcy podatkowi.

Spółkami, które obowiązkowo muszą rozliczać się na zasadach pełnej księgowości są spółki kapitałowe - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, a także spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. Często zdarza się, że małe przedsiębiorstwa zmuszone są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż przekraczają limit przychodów w danym roku obrotowym.

Prowadzenie zarówno pełnej, jak i uproszczonej księgowości posiada wady i zalety. Uproszczona księgowość jest łatwa i znacznie tańsza w prowadzeniu niż księgi rachunkowe. Przedsiębiorca samodzielnie prowadzić ewidencję, jednak ponosi pełną odpowiedzialność prawną za popełnione w niej błędy. Pełna księgowość jest skomplikowana, ale dzięki niej przedsiębiorca może przeprowadzać szeroką analizę finansową swojej firmy oraz wie, gdzie ulokowane są jego pieniądze.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena