Osłony energochłonne mają jedno zadanie – mają przeciwdziałać i ograniczać negatywne skutki wypadków drogowych.

Data dodania: 2017-07-05

Wyświetleń: 972

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Osłony energochłonne i barierki

Znajdziemy je najczęściej na autostradach (szczególnie widoczne przy zjazdach) i drogach szybkiego ruchu, ale obecne są także wszędzie tam, gdzie należy odgrodzić pieszych od jezdni (przy szkołach czy przejściach dla pieszych).

Poduszki zderzeniowe przechwytują i wytrącają energię kinetyczną pojazdu. Ich konstrukcja pozwala na odkształcanie lub niszczenie własnych elementów w sposób bezpieczny dla użytkowników ruchu. Podobny koncept stosowany jest w nowoczesnych samochodach, gdzie względy bezpieczeństwa narzuciły specyficzną konstrukcję karoserii. Stąd często zaobserwować można nowe samochody, których fron jest całkowicie zniszczony pod wpływem nawet niewielkiej stłuczki. Karoseria "rozpada się", wytrącając energię kinetyczną uderzenia.

Osłony energochłonne ratują życie

Barierki i inne zabezpieczenia drogowe rzadko zwracają uwagę użytkowników ruchu, jednak często stanowią one o życiu lub śmierci podróżnych czy pieszych. Ich funkcja jest bardzo prosta, a jednocześnie niezwykle istotna. Mają one za zadanie „wyłapanie” pojazdu przed wyjechaniem z jezdni oraz rozproszenie jego energii kinetycznej. W przypadku autostradowych osłon energochłonnych, często wyobrażamy sobie beczki z wodą, które kojarzymy z hollywoodzkich produkcji. W prawdziwym życiu nie zdają one jednak egzaminu (uderzenie w nie to ogromne ryzyko), dlatego stosuje się poduszki zderzeniowe, które przyjmują na siebie siłę uderzenia i – ulegając odkształceniu – w miarę możliwości bezpiecznie hamują pojazd.

Barierki drogowe – podział w dobrej sprawie

Kolejnym elementem drogowej architektury, który często przechodzi niezauważony, są barierki odgradzające chodniki od jezdni lub zabezpieczające inne, niebezpieczne miejsca na drodze. Spełniają one taką samą funkcję jak osłony energochłonne, jednak dodatkowo ostrzegają one kierowców o szczególnie niebezpiecznych miejscach, a ich konstrukcja najczęściej ma za zadanie odbicie samochodu, a nie przyjęcie na siebie jego siły uderzenia. Znajdziemy je najczęściej w miejscach użyteczności publicznej – przy szkołach, szpitalach czy instytucjach publicznych.
 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena