Paski wielorowkowe są wykorzystywane nie tylko w samochodach osobowych, ale także ciężarowych. Jest to element, który jak większość części, przez użytkowanie wymaga częstej wymiany. Dziś zastanowimy się jaka jest funkcja pasków oraz jak możemy rozwiązać niektóre problemy z nimi związane. Postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytania.

Data dodania: 2017-05-11

Wyświetleń: 1105

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Paski wielorowkowe - budowa, funkcja oraz rozwiązywanie problemów

Budowa i funkcja

Głównym zadaniem pasków wielorowkowych jest zapewnienie ciągłości w napędzie pomocniczym. W skład urządzeń pomocniczych wchodzą takie elementy jak: alternatory czy wentylatory w silnikach. Paski wielorowkowe najczęściej zbudowane są z synetycznego kauczuku wraz z dodatkiem włókien poliestrowych.

Paski są tym elementem w samochodzie, który podlega procesowi zużycia i starzenia się. Zmusza to nas do regularnej wymiany tego elementu, a terminy wymian należy ściśle przestrzegań według wymagań producenta. Na ogół paski wymienia się co 120 tys. km.

Jeśli jesteśmy w posiadaniu pasków, których nie chcemy od razu w samochodzie wymieniać, musimy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim pamiętajmy, że paski możemy przechowywać maksymalnie do pięciu lat od daty produkcji. Po upływie tego okresu, paski nie zachowują swoich właściwości. Tworzywo, z którego są zrobione paski potrzebują powietrza, więc należy je przechowywać w suchym, chłodnym i przewiewnym miejscu. Optymalna temperatura, w której powinniśmy przechowywać paski to 15-25 stopni, przy czym należy pamiętać, by nie narażać ich na kontakt ze światłem słonecznym. Paski wielorowkowe powinny być także w pełni zabezpieczone przed różnego rodzaju płynami.

Kiedy należy wymienić pasek?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, pasek wielorowkowy musi być regularnie wymieniany. Oto kilka sytuacji, które dadzą nam sygnał, że aktualny pasek nie może być dłużej eksploatowany:

  • stwardniałe i wypolerowane powierzchnie boczne paska świadczą o tym, że podczas montażu zastosowano nieprawidłowe naprężenie i wskutek tego uszkodził się element nośny paska
  • zdarza się tak, że pasek wykazuje nierównomierne zużycie profilu - może być to spowodowane nieprawidłowym ustawieniem kół pasowych lub silnymi drganiami paska
  • jeśli usłyszymy głośne odgłosy podczas pracy paska, możemy mieć pewność, że pasek miał zbyt małe naprężenie; w tym przypadku nie ma konieczności wymiany paska, a wystarczy go jedynie naprężyć
  • w sytuacji kiedy pasek ulegnie zerwaniu po niedługim czasie eksploatacji, oznacza to, że był zbyt mocno naprężony i niedokładnie zamontowany
  • zabrudzenie paska powinno nas zaalarmować, ponieważ świadczy to o nieszczelności w komorze silnika lub przy silniku

Posiadacze zarówno samochodów osobowych, jak i tych ciężarowych, powinni mieć ogólne pojęcie o częściach, które znajdują się pod maską. Paski wielorowkowe są bardzo istotnym elementem samochodu. Powinniśmy co jakiś czas sprawdzać jego stan, by móc w porę zareagować i go wymienić. Powyższe sytuacje na pewno powinny nas do tego skłonić.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena