Powszechne przekonanie, że prezentacja czy wystąpienie publiczne powinny zawierać jak największą liczbę informacji jest błędne. Psychologia mówi coś zupełnie innego…

Data dodania: 2008-09-07

Wyświetleń: 2710

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Prezentacja przeładowana informacjami jest mało efektywna

Jeśli Twoim celem jest spowodowanie, aby słuchacze na długo zapamiętali to, co chcesz im przekazać, zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi poniżej (znajdziesz tam dobry sposób na zakodowanie w umysłach słuchaczy twojego przekazu).

Codzienna rzeczywistość pracownika dużej spółki to szybkie tępo życia, masa spraw do załatwienia, goniące terminy i nawarstwiająca się liczba nowych zadań. Taki styl życia powoduje osłabienie funkcjonowania pamięci. W takich warunkach stajemy się rozkojarzeni i coraz trudniej o stan pełnej koncentracji. Wyobraź sobie teraz, że audytorium Twojej prezentacji mogą często stanowić właśnie tacy ludzie – zapracowani i cierpiący na ciągły brak czasu.

Załóżmy, że Twoim zadaniem jest przekazanie pracownikom informacji na temat sposobu funkcjonowania nowego systemu dystrybucji. Słuchacze powinni zrozumieć, w jaki sposób firma zamierza zmodyfikować dotychczasowy system na tańszy i bardziej niezawodny od obecnego. Celem prezentacji jest też to, aby słuchacze przyjęli z entuzjazmem nowe rozwiązanie i uświadomili sobie, jakie profity oni będą z tego mieć.

Przygotowując projekt swojego wystąpienia musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:


- Które informacje są najważniejsze dla słuchaczy? (Z zasobów swojej wiedzy wybierz tylko kluczowe dla audytorium zagadnienia)

- Jaki jest stosunek pracowników do nowego pomysłu? Uświadom im, że rozumiesz ich zdanie, najlepiej cytując ich własne argumenty. Następnie zasugeruj własne stanowisko).

- Który element nowego systemu dystrybucji będzie najbardziej interesujący dla audytorium? (Znajdź przysłowiową marchewkę).

- Ogranicz liczbę tematów które będziesz omawiał, postaraj się mówić zwięźle, konkretnie i przede wszystkim o tym co interesuje odbiorców. Podawaj jasne przykłady i co tylko możliwe upraszczaj (jeśli słuchają Cię ludzie zapracowani, to najczęściej mają oni wystarczająco główkowania w pracy więc utrzymuj wszystko w prostocie).

Podsumowując.
Przekaż mniej informacji a zostaną one zrozumiane i zapamiętane. Wielowątkowa prezentacja w której będziesz próbował przekazać jak największą porcję informacji jest bardzo nieskuteczna. Jeśli przedstawiasz słuchaczom zupełnie nowe treści, postaraj się aby mówić o nie więcej niż dwóch lub trzech tematach. Paradoksalnie im mniej treści przekażesz tym więcej zostanie zapamiętane. Dobieraj materiał do wystąpienia starannie, tak, aby z bogactwa twoich intelektualnych zasobów wydobyć samą esencję i profesjonalnie podać ją audytorium.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena